1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Tiszta Jövőért Közhasznú Alíptvány
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Gondi János
Cím: 1143 Budapest, Tábornok utca 11/b
Telefon: 36-1-460-9671
Weboldal: http://tisztajovoert.hu/
1.3. A programok, szolgáltatás neve
.comTárs kortárssegítő képzés.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2003
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Gondi János
1.5.2. Telefon: 36-1-460-9671
1.5.3. E-mail: tisztajovoert@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A kortárssegítő képzés tevékenységei: 1. Közösségépítő (alapozó) nap: A kortárssegítő képzést elindító egész napos közösségépítő foglalkozás lebonyolítása 8 órában 2. A képzési projekt heti rendszerességgel, hetente 2 órában, összesen 12 alkalommal kerül lebonyolításra 3 modulban: I. modul – önismeret (4x2 óra) II. modul – drogismeret (4x2 óra) III. modul – gyakorlati rész: készségfejlesztés (4x2 óra) A program egész napos közösségépítő foglalkozással indul, mely megalapozza a csoport együttműködését, ill. a 3 modulban lebonyolítandó képzést. A képzéssel fejlesztjük a résztvevők szociális kompetenciáikat, önismeretüket, problémamegoldó-, együttműködési- és kommunikációs készségeiket, bővülnek ismereteik a fiatalokat érintő szerhasználati és életvezetési problémákról, a segítés lehetőségeiről, az egészséges életmód és ártalomcsökkentés területeiről, a segítői háló és intézményrendszer működéséről. Célunk, hogy a képzés által képessé váljanak a résztvevők saját és iskolai közösségükben felismerni a szerhasználati problémákat, megismerik a különböző segítési módokat. Saját kompetenciájuk ismeretében „információs hidat” képezhetnek a problémával küzdő fiatalok és a segíteni tudó felnőtt szakemberek közé. A képzés után szupervíziós/esetmegbeszélő lehetőségeket kínálunk a fiataloknak, amelyek során együtt dolgozzuk fel azokat a helyzeteket, melyek a kortárssegítés során felmerülnek.
K.3. Célpopuláció
K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot
K.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-19 évesek.
K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Tanulók.
K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Budapest területe.
K.3.1.4. Egyéb jellemzők: Középfokú oktatásban tanulók.
K.3.1.5. Célpopuláció nagysága (fő): 31707
K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
K.3.3. Hány főt képzett ki?
K.3.3.1. 2019-ben: 12
K.3.3.2. Egy átlagos évben: 45
K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
K.3.5. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
K.4. Célok
K.4.1. Végső cél
A program végső célja: a képzésen részt vevő fiatalok felkészítése a kortárssegítői szerepre, arra, hogy: képessé váljanak a szerhasználattal veszélyeztetett kortársaik elérésére, segítő kapcsolat felvételére, hidat képezve a professzionális segítők és a veszélyeztetett, vagy már érintett kortársaik között. Végső cél továbbá a képzésben részt vevő fiatalok bevonása a társadalmi felelősségvállalásba, mellyel a helyi közösség érdekeit szolgálják (pl. a középiskola elvégzése után, a motivált és alkalmas fiatalok részt vehetnek alapítványunk party service programjában, a kerületben működő Dürer Kert szórakozóhelyen, az alapítvány által kínált védett közegben).
K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Az önismeret és a szociális kompetencia, készségek - tolerancia, nyitottság egymás értékeire, a különbözőség elfogadása – fejlesztése.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Azok a diákok, akik szociális problémamegoldásra és empátiára irányuló tréningeken vesznek részt, sokkal jobb kapcsolatokat tudnak teremteni a mindennapokban (Schneider, 1993). A készségek fejlesztése emellett az egészség megőrzésének és fejlesztésének egyik meghatározó eleme. Az egészségfejlesztés hatékony, ha az ismeret növekszik és készségfejlesztés is történik az alábbi területeken: Döntéshozatal, Problémamegoldás, Kommunikációs készségek, Önértékelés növelése, Stressz kezelése, Asszertivitás fejlesztése. (Rácz, Addiktológia, 2001). "A szociális kompetencia fejlesztése ... lehetőséget ad arra, hogy a tanulók különféle (más szociokulturális hátterű, sajátos szükségletű, különböző korú, foglalkozású stb.) emberekkel, iskolán kívüli helyzetben találkozhassanak, s így saját élmények alapján gyarapodjon tudásuk, és fejlődjenek elfogadó, empátiás készségeik (Tomory, 2005).
A második specifikus cél: Ismeretbővítés a drogokkal, azok használatával, a használat következményeivel és hatásaival kapcsolatosan, továbbá a segítői háló megismertetése.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Azáltal, hogy növekszik a kortárssegítők tudása a védő- és veszélyeztető tényezőkről, a drogok használatával kapcsolatos problémákról, a segítési módozatokról, ők is hiteles és tényszerű információk átadására válnak képessé kortársaik körében. Az információ feldolgozása akkor a leghatékonyabb, ha tanulási folyamatainkban felhasználjuk a társas interakciókat és az egyének környezettel való interaktív kapcsolatát (Kibernetikai modell). A kortárssegítők széles körben kamatoztathatják új ismereteiket; megváltozott szemléletmódjuk, segítői attitűdjük jelentős hatást gyakorolhat diáktársaikra, családjukra, ezen keresztül egész közösségük fejlődésére.
P.K.4.
P.K.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 32
Óra hossza: 45 perc
Időintervallum: 3 hónap
Hány alkalom: 13
Hány személy tartja: 4
P.K.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: - Interaktív feldolgozás laborgyakorlatok, dramatikus elemek, szerepjátékok, kisfilmek, egyéni-, kis- és nagycsoportos munkák alkalmazásával; - DSST, a direkt szociáliskészség-tréning (Direct Social Skills Training) - az adott készségekről beszélgetnek a diákok, majd szerepjátékokban gyakorolják a készségek helyes használatát; - SCT, a szociális kognitív trénig (Social Cognitive Training) - hipotetikus problémamegoldás (sokkal gyakrabban használt a mindennapokban). A program során a két módszert kombináljuk.
Az elérésére fordított óraszám: 24
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 9
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 9 hét
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Rövid előadások, kis- és nagycsoportos gyűjtőmunkák, értéktisztázó beszélgetések, rövidfilmek és azok plenáris megbeszélése, kiscsoportos megbeszélések. Ez utóbbi a kibernetikai hatást tovább erősítheti, hiszen így a csoporton belül érvényesülnek az interakciós hatások (csoportkibernetikai hatás elve).
Az elérésére fordított óraszám: 8
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 4
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 4 hét
6. A programban résztvevő személyek
Pszichológus
Főállásban: 1
Szociális munkás
Főállásban: 1
Részállásban: 1
Addiktológiai konzultáns
Részállásban: 1