Te döntesz! - drogprevenciós színházi nevelési program.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Támaszpont MOPKA

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Pozsonyi Fanni

Cím: 2112 Veresegyház, Kútfő utca 38.

Telefon: 36-30-848-7722

Weboldal: www.tamaszpont.net

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Te döntesz! - drogprevenciós színházi nevelési program.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2018

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Gyulyás-Csombor Renáta

1.5.2. Telefon: 36-30-406-3164

1.5.3. E-mail: gulyas.csombor.renata@tamaszpont.net


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Az évek óta végzett drogprevenciós tevékenységünk során tapasztaltuk, hogy a klasszikus drogprevenciós előadások, foglalkozások már nem kötik le a mai kor fiataljait, hamar elvesztik az érdeklődést, és nem figyelnek az előadás mondanivalójára. A Te döntesz! drogprevenciós színházi nevelési programunkról elmondható, hogy a velünk dolgozó két drogprevenciós szakember tapasztalatait alapul véve, az ő egyéni módszereikre építve létrehozott újszerű megelőzési forma. Nagyon fontos a fiatalok bevonása, az interaktivitás fokozása, és a fiatalok nyelvén, az ő szlengjükben történő üzenetátadás. Az ilyen formán átadott információ a tapasztalatok alapján még 6-8 év után is meglepő részletgazdagsággal megmarad, így hatékonyabban segíthet a fiatalok belső értékrendjének formálásában. Ennek elérése érdekében a programban kortárs fiatalok által előadott rövid jelenetek, valamint azok között drogprevenciós szakember által tartott narráció váltja egymást, amely révén érthető módon bemutatjuk azt, hogy miképpen sodródhat bele egy fiatal a drogfogyasztásba, abból hogyan lesz függőség, megmutatva, elmagyarázva a függőséget is a maga nyers, őszinte valóságában. Az olykor humoros jelenetek, a fiatalokhoz közel álló nyelvezet, valamint az ezek közé ékelődő hideg, olykor megdöbbentő szakmai gondolatok finom sokkolásként segítenek ráébreszteni a fiatalokat a probléma valódi mélységére, és természetesen azáltal, hogy érzelmi reakciók alakulnak ki, segítenek a mély beépülésben is. A jelenetek blokkokra vannak osztva, amelyek végén, a továbblépés előtt van lehetőség egy interaktív beszélgetés során a felmerült gondolatok megbeszélésére, ezáltal is segítve a feldolgozást, megértést. A drámapedagógus és a drogprevenciós szakemberek felügyelete mellett, a jelenetek és beszélgetések választ tudnak adni minden felmerült kérdésre, és segítenek minden érzelmi reakciót levezetni és feldolgozni. A jeleneteket előadó fiatalok felkészítésében szintén szakemberek adtak segítséget, még korábbi függő, de már sikeresen gyógyult személyek tapasztalatait is beépítve. A program fő gerincét a két drogprevenciós szakember által fiataloknak, szülőknek, pedagógusoknak eddig megtartott, több száz előadásból levont tapasztalat adja, amelyek segítettek igazán fiatalbaráttá formálni a programot. A színházi program során egyszerre 60-70 fő (fiatal, vagy szülő, pedagógus, fiatalokkal foglalkozó szakember…stb.) tud nézőként részt venni, ezzel biztosítva a jelenetek közötti szakértői narráció interaktivitását, a nézők teljes mértékű bevonódását. Szeretnénk mindenki számára elérhetővé tenni újszerű drogprevenciós programunkat, ezért az előadás, illetve a hozzá tartozó technikai eszközök teljesen mobilizálhatóak, így igény esetén az ország egész területén bárhova el tudjuk juttatni.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 13 év felettiek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Pest megye, Veresegyház és környéke, Országos.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 127

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 550

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • Munkahely
  • A célpopuláció egyéb saját közege (pl. utca, szabadidő eltöltésének helyszíne, otthon, szórakozóhely)
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Az előadás közös megtekintése, a narráló szakértők segítségével kialakított interaktív beszélgetés révén elősegíti, hogy a belső érzelmi hatás eredményeként a szülő és gyerek között is elinduljon egy őszinte, tabuk nélküli kommunikáció. Nagyon fontosnak tartjuk azt elérni, hogy az előadást megtekintő osztályok osztályfőnökeit, kísérő tanárait felkészítsük arra, hogy egyes órák, külön foglalkozások keretein belül tovább tárgyalják a megkapott információkat, nagy hangsúlyt fektetve az egyes deviáns viselkedési formák hatásaira mind az egyénre, mind a kisközösségekre, valamint a társadalomra egyaránt. A projekt során mindenképpen arra koncentrálunk, és azt tartjuk a legfontosabbnak, hogy a fiatalok a szüleikkel együtt tudják megnézni az előadást. Ez két szempontból is nagyon fontos. Egyrészt a diákok szülei is hiteles, valós és naprakész információhoz jutnak a különböző szerfogyasztással kapcsolatban és egyben tájékozottabbá válhatnak a fiatalok körében jelenleg trendként elburjánzó deviáns magatartási formákról. Másrészt ezen információk birtokában könnyebben kezdhetnek otthon beszélgetést a gyermekeikkel, kissé közelebb kerülnek egymáshoz a közös élmény tükrében és leomolhatnak olyan falak a két generáció között, amelyek addig megakadályozták a tabu témák családon belüli feldolgozását. Általában az előadást megtekintő pedagógusok, különös tekintettel az osztályfőnökökre, valamint az ifjúsági területen dolgozó szakemberek sem a legfiatalabb korosztály képviselői. Az ő bevonásuk a prevenciós munkába az előadáson keresztül szintén azt segíti elő, hogy a fiatalokkal könnyebb legyen a kényes, eddig tabuként kezelt témák feldolgozása. Természetesen a felnőtt korosztály sincs kizárva az előadás megtekintéséből, mivel külön tartunk rendszeres jelleggel olyan előadásokat, amely a felnőtt korosztályt célozza meg. A különböző generációk ily módon történő bevonása biztosítja az intergenerációs szemléletet a projekt vonatkozásában.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Egészséges életmód népszerűsítése, deviáns viselkedési formák megelőzése. Attitűdváltozás elérése a fiatalok, szülők, pedagógusok körében egyaránt. Várható változások: Nyílt kommunikáció alakul ki a fiatalok és szüleik között. A szülők könnyebben meg tudják érteni gyermeküket, és tabuk nélküli, őszinte, tartalmas és hasznos beszélgetéseket tudnak folytatni a korábban mereven elzárkózó gyermekükkel.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Szülők és gyerekek közötti párbeszéd elindulása a függőségről / drogfogyasztásról.

A második specifikus cél: Hiteles információ átadása a szerhasználatról, az első fogyasztástól a függőségig vezető útról.

A harmadik specifikus cél: Tudásátadás arról, honnan tudjuk felismeri a drogfogyasztás első jeleit.

A negyedik specifikus cél: Információátadás az ittas vezetés veszélyeiről és következményeiről.

Az ötödik specifikus cél: Információnyújtás a családtagoknak és barátoknak arról, kihez fordulhatnak segítségért, ha egy hozzátartozójuk vagy barátjuk függő.

A hatodik specifikus cél: Felhívni a figyelmet a családon belüli erőszak gyakoriságára.

A hetedik specifikus cél: Hiteles információ nyújtása a fizikai és mentális függőségről.

A nyolcadik specifikus cél: Felhívni a figyelmet arra, milyen gyakori probléma a függőség és a drogfogyasztás, ezzel csökkentve a struccpolitikát folytatók számát.

A kilencedik specifikus cél: Felhívni a figyelmet a segítségnyújtás fontosságára.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám:

Hány személy tartja: 9

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Színházi előadás lehetőleg a fiatalok, szüleik és pedagógusaik együttes részvételével. Narráló szakértők segítségével kialakított interaktív beszélgetés.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Színházi előadás, szakértői narráció, interaktív beszélgetés.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 2

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Színházi előadás, vizuális megjelenítések, szakértői narráció, interaktív beszélgetés. A felmerülő kérdésekre válaszadás.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Színházi előadás, vizuális megjelenítések, szakértői narráció, interaktív beszélgetés.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

Az ötödik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Részletes kifejtés külön narráció során.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A hatodik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Külön narráció, vizuális megjelenítések.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A hetedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Több jelenet és több narráció alkalmazása. Szakértői narráció, vizuális megjelenítések.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A nyolcadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Szakértői narráció, vizuális megjelenítések.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9

A kilencedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Ismertetés, szakértői narráció.

Hány fős csoportban: 60

Hány személy tartja: 9


6. A programban résztvevő személyek

Pedagógus

Főállásban: 1