1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Alkohol-Drogsegély Ambulancia
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Dr. Virányi Anikó Judit
Cím: 8200 Veszprém, Egyetem utca 19., Telephely: 8200 Veszprém, Pápai út 37/b.
Telefon: 36-88-401-660; 36-88-421-857
Weboldal: www.drogambulancia-veszprem.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Szertelenül, vidáman.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2014
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Kiss Teodóra
1.5.2. Telefon: 36-88-421-857
1.5.3. E-mail: drogambulancia@invitel.hu
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
Egyesületünk és együttműködő partnereink által nyújtott komplex drogprevenciós egészségfejlesztő program Veszprém város alsós és középiskolás 7-10 évfolyamos diákjai számára. 1. alkalom: a foglalkozást Egyesületünk munkatársai vezetik, téma: bemutatkozás másként. 2. alkalom: Veszprém Városi Rendőrkapitányság bűnmegelőzési munkatársai közül 1 fő vezeti a foglalkozást, téma: jogi ismeretek. A Veszprém megyei Népegészségügyi főosztályának egészségfejlesztő munkatársai három alkalommal vesznek részt a programban mindegyik foglalkozást 1 fő vezeti és egy adott csoportban mind a három foglalkozáson ugyanaz a személy van jelen a diákokkal. 3. alkalom: energiaitalok, dohányzás, alkohol, gyógyszerek, reklám. 4. alkalom: dohányzás, alkohol és viselkedéses függőségek. 5. alkalom: viselkedéses függőségek és „egészségem” témakör. Egyesületünk szakemberei 11 alkalommal vesznek részt a programban. Mindegyik foglalkozást 1 fő vezeti és egy adott csoportban mind a 11 foglalkozáson ugyanaz a személy van jelen. 6-7 alkalom: ismeretátadás. 8-14 alkalom: stresszkezelés, szociális készségek fejlesztése. 15. alkalom: zárás. A 15 alkalom egy tanévre vonatkozik októberi kezdéssel áprilisi végződéssel.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 13-17 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Veszprém város.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 416
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 400
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Nincs.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A program hosszú távú céljai: 1. A program által a célcsoport körében vonzóvá tegyük az egészséges életmódot, az egészséges életvezetésre való attitűdöt, a szermentes életet. 2. Megelőzzük a droghasználatot, csökkentsük a visszatérő és rendszeres droghasználatot, a droghasználat kezdetét minél későbbi életkorra toljuk ki. A program középtávú céljai: 1. A szociális készségek fejlesztése. 2. Az ismeretek rendszerezése. 3. A kommunikáció fejlesztése. 4. A stressz kezelésének megtanítása. A program rövidtávú céljai: 1. Bizalmi kapcsolat jöjjön létre a diákok és a csoportvezetők között. 2. A csoportban való aktív részvétel hatására lehetőségük legyen a feladatok, játékok közben létrejövő érzéseik kifejezésére és megélésére. 3. A diákok váljanak nyitottabbá az új módszerek befogadására. 4. A foglalkozásokon való részvételben örömüket leljék. 5. A közös munka hatására egy csoporthoz való tartozás érzését felfedezzék magukban, az együttes munka, az összetartozás érzése előkerüljön bennük. 6. Számukra eddig ismeretlen értékeket fedezzenek fel önmagukban és társaikban. A program hosszú távú céljait a 15 alkalmas foglalkozás végére kívánjuk elérni, miután végighaladtunk a program összes alkotóelemén, és az egyes foglalkozások hatásai beépültek a diákok személyiségébe.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Rövidtávú célok: Bizalmi kapcsolat jöjjön létre a diákok és a csoportvezetők között. Fontos, hogy a csoportban való aktív részvétel hatására lehetőségük legyen a feladatok, játékok közben létrejövő érzéseik kifejezésére és megélésére, a diákok váljanak nyitottabbá az új módszerek befogadására, a foglalkozásokon való részvételben örömüket leljék, a közös munka hatására egy csoporthoz való tartozás érzését felfedezzék magukban, az együttes munka, az összetartozás érzése előkerüljön bennük és hogy számukra eddig ismeretlen értékeket fedezzenek fel önmagukban és társaikban.
A második specifikus cél: Középtávú célok: Szociális készségek fejlesztése, az ismeretek rendszerezése, a kommunikáció fejlesztése, a stressz kezelésének megtanítása.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 15
Óra hossza: 45 perc
Időintervallum: 8 hónap
Hány alkalom: 15
Hány személy tartja: 1
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Probléma alapú tanulás módszere.
Az elérésére fordított óraszám: 15
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 15
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 1
Elérésének időintervalluma: 8 hónap
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Probléma alapú tanulás módszere.
Az elérésére fordított óraszám: 15
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 15
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 1
Elérésének időintervalluma: 8 hónap
6. A programban résztvevő személyek
Szociális munkás
Főállásban: 2
Mentálhigiénikus
Külsős munkatársként: 3
szociálpedagógus, bűnmegelőzési munkatárs
Főállásban: 4
Külsős munkatársként: 2