1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
INDIT Közalapítvány
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: dr. Szemelyácz János
Cím: 7623 Pécs, Szendrey J. u. 6.
Telefon: 36-72-315-083
Weboldal: www.indit.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Alternatíva Kortárs Mühely.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Máté Zsolt
1.5.2. Telefon: 36-30-332-9265
1.5.3. E-mail: gergalmate@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
Alternatíva Kortárs Műhely az edzettebb lelki egészségért. A program fő célja a fiatalok lelki egészségének fejlesztése, a viselkedési függőségek és a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése. A program célja továbbá, hogy bevonja a fiatalokat az általuk érzékelt problémák mérséklésébe, hogy segítségükkel lehetőséget biztosítson a korai beavatkozásra a potenciális serdülőkori veszélyek esetében. Tevékenységek: - szisztematikus programalkotás és fejlesztés, - folyamatok figyelemmel kísérése, monitorozása, - közösség alapú előkészítő tevékenység az iskolában /partner intézményben, - interaktív, információs, felvilágosító és szociális készségfejlesztő elemeket tartalmazó csoportfoglalkozások, - konzultáció a partnerszervezet munkatársával a problémajelenség természetéről, a beavatkozás módszertanáról (opcionális), - kommunikáció az érdekelt felekkel, nyilvánosság tájékoztatása.
K.3. Célpopuláció
K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot
K.3.1.1. Életkori jellemzők: 13-18 évesek.
K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Tanulók.
K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Elsősorban Barany megye.
K.3.1.4. Egyéb jellemzők:
K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
K.3.3. Hány főt képzett ki?
K.3.3.1. 2019-ben: 100
K.3.3.2. Egy átlagos évben: 100
K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
K.3.5. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
K.4. Célok
K.4.1. Végső cél
A program elsődleges céljai: A diákok lelki egészségének fejlesztése. A fiatalok körében a viselkedési függőségek és a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése. A program célja továbbá, hogy bevonja a fiatalokat az általuk érzékelt problémák mérséklésébe, hogy segítségükkel lehetőséget biztosítson a korai beavatkozásra a potenciális serdülőkori veszélyek esetében. Elvárt eredmények: Rövid távon: A diákok hiteles információkon alapuló ismeretei bővülnek a lelki egészség, az addiktológiai problémák, valamint a számukra releváns egészségügyi, mentálhigiénés segítő intézményekről, szolgáltatásokról. A fiatalok asszertív kommunikációval, problémakezeléssel kapcsolatos ismeretei és készségei növekednek. A résztvevők körében a társaik iránti felelősség, a segítőkészség, a proszociális, támogató attitűd erősödik. Közép és hosszú távon: A tanulók egészséges, függőségektől mentes, józan életmód iránti elköteleződése növekszik, a különböző addiktológiai problémák, függőségek, problémaviselkedések előfordulása mérséklődik. A diákok körében a proszociális, segítő viselkedés növekszik.
K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Rövid távon: A diákok hiteles információkon alapuló ismeretei bővülnek a lelki egészség, az addiktológiai problémák, valamint a számukra releváns egészségügyi, mentálhigiénés segítő intézményekről, szolgáltatásokról. A fiatalok asszertív kommunikációval, problémakezeléssel kapcsolatos ismeretei és készségei növekednek. A résztvevők körében a társaik iránti felelősség, a segítőkészség, a proszociális, támogató attitűd erősödik.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: „A kortárssegítés olyan program, amelynek keretében a diákok egyre határozottabb kontrollt gyakorolhatnak szűkebb és tágabb környezetük (iskolájuk, lakóközösségük, a tömegkommunikációs programok, a törvényhozás, stb.) történései felett, s ez az élmény jótékonyan hat pozitív identitásuk és önállóságuk kifejlődésére.” (Bácskai Erika - Gerevich József: a kortárssegítés kézikönyve EIA, Vác, 2000. 140.o.) Tehát a kortárssegítő programok azon alapulnak, hogy maga a kortárscsoport jelentős terep a tizenévesek számára, amelyben elsajátítják és kipróbálják a személyiségfejlődésükhöz és identitásuk kialakulásához nélkülözhetetlen készségeket és társas viselkedéseket. Amennyiben kiválasztjuk a közösségből azokat a fiatalokat, akiket a többiek már egyébként is segítőkész embernek tartanak és speciális felkészítő tréningben részesítjük őket, akkor a program lehetőséget teremt a fiatalok számára, hogy sok téren fejlesszék kompetenciájukat, és növeli a valószínűségét annak is, hogy sikeresen oldják meg a kamaszélet számos problémáját.
P.K.4.
P.K.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 6
Óra hossza: 45 perc
Időintervallum: 6 hét
Hány alkalom: 2
Hány személy tartja: 2
P.K.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Módszer: interaktív, zárt csoportfoglalkozás kettős csoportvezetéssel. Alkalmazott technikák :• interaktív prevenciós játékok • ún. strukturált gyakorlatok, szerepjátékok • egyéb kreatív módszerek (pl.: képek, montázsok) alkalmazása • órai megbeszélés, kiscsoportos megbeszélés, vita.
Az elérésére fordított óraszám: 6
Hány alkalom: 2
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 6 hét
6. A programban résztvevő személyek
Pszichiáter
Külsős munkatársként: 1
Pszichológus
Külsős munkatársként: 1
Szociális munkás
Külsős munkatársként: 1
Mentálhigiénikus
Külsős munkatársként: 1
Pedagógus
Külsős munkatársként: 1
Addiktológiai konzultáns
Külsős munkatársként: 1
szociologus
Külsős munkatársként: 1