Alternatíva Kortárs Mühely.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

INDIT Közalapítvány

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: dr. Szemelyácz János

Cím: 7623 Pécs, Szendrey J. u. 6.

Telefon: 36-72-315-083

Weboldal: www.indit.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Alternatíva Kortárs Mühely.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Máté Zsolt

1.5.2. Telefon: 36-30-332-9265

1.5.3. E-mail: gergalmate@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Alternatíva Kortárs Műhely az edzettebb lelki egészségért. A program fő célja a fiatalok lelki egészségének fejlesztése, a viselkedési függőségek és a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése. A program célja továbbá, hogy bevonja a fiatalokat az általuk érzékelt problémák mérséklésébe, hogy segítségükkel lehetőséget biztosítson a korai beavatkozásra a potenciális serdülőkori veszélyek esetében. Tevékenységek: - szisztematikus programalkotás és fejlesztés, - folyamatok figyelemmel kísérése, monitorozása, - közösség alapú előkészítő tevékenység az iskolában /partner intézményben, - interaktív, információs, felvilágosító és szociális készségfejlesztő elemeket tartalmazó csoportfoglalkozások, - konzultáció a partnerszervezet munkatársával a problémajelenség természetéről, a beavatkozás módszertanáról (opcionális), - kommunikáció az érdekelt felekkel, nyilvánosság tájékoztatása.


K.3. Célpopuláció

K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot

K.3.1.1. Életkori jellemzők: 13-18 évesek.

K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Tanulók.

K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Elsősorban Barany megye.

K.3.1.4. Egyéb jellemzők:

K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

K.3.3. Hány főt képzett ki?

K.3.3.1. 2019-ben: 100

K.3.3.2. Egy átlagos évben: 100

K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

K.3.5. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne


K.4. Célok

K.4.1. Végső cél

A program elsődleges céljai: A diákok lelki egészségének fejlesztése. A fiatalok körében a viselkedési függőségek és a szenvedélybetegségekhez vezető szerek fogyasztásának megelőzése. A program célja továbbá, hogy bevonja a fiatalokat az általuk érzékelt problémák mérséklésébe, hogy segítségükkel lehetőséget biztosítson a korai beavatkozásra a potenciális serdülőkori veszélyek esetében. Elvárt eredmények: Rövid távon: A diákok hiteles információkon alapuló ismeretei bővülnek a lelki egészség, az addiktológiai problémák, valamint a számukra releváns egészségügyi, mentálhigiénés segítő intézményekről, szolgáltatásokról. A fiatalok asszertív kommunikációval, problémakezeléssel kapcsolatos ismeretei és készségei növekednek. A résztvevők körében a társaik iránti felelősség, a segítőkészség, a proszociális, támogató attitűd erősödik. Közép és hosszú távon: A tanulók egészséges, függőségektől mentes, józan életmód iránti elköteleződése növekszik, a különböző addiktológiai problémák, függőségek, problémaviselkedések előfordulása mérséklődik. A diákok körében a proszociális, segítő viselkedés növekszik.

K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Rövid távon: A diákok hiteles információkon alapuló ismeretei bővülnek a lelki egészség, az addiktológiai problémák, valamint a számukra releváns egészségügyi, mentálhigiénés segítő intézményekről, szolgáltatásokról. A fiatalok asszertív kommunikációval, problémakezeléssel kapcsolatos ismeretei és készségei növekednek. A résztvevők körében a társaik iránti felelősség, a segítőkészség, a proszociális, támogató attitűd erősödik.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: „A kortárssegítés olyan program, amelynek keretében a diákok egyre határozottabb kontrollt gyakorolhatnak szűkebb és tágabb környezetük (iskolájuk, lakóközösségük, a tömegkommunikációs programok, a törvényhozás, stb.) történései felett, s ez az élmény jótékonyan hat pozitív identitásuk és önállóságuk kifejlődésére.” (Bácskai Erika - Gerevich József: a kortárssegítés kézikönyve EIA, Vác, 2000. 140.o.) Tehát a kortárssegítő programok azon alapulnak, hogy maga a kortárscsoport jelentős terep a tizenévesek számára, amelyben elsajátítják és kipróbálják a személyiségfejlődésükhöz és identitásuk kialakulásához nélkülözhetetlen készségeket és társas viselkedéseket. Amennyiben kiválasztjuk a közösségből azokat a fiatalokat, akiket a többiek már egyébként is segítőkész embernek tartanak és speciális felkészítő tréningben részesítjük őket, akkor a program lehetőséget teremt a fiatalok számára, hogy sok téren fejlesszék kompetenciájukat, és növeli a valószínűségét annak is, hogy sikeresen oldják meg a kamaszélet számos problémáját.


P.K.4.

P.K.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 6

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 6 hét

Hány alkalom: 2

Hány személy tartja: 2

P.K.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Módszer: interaktív, zárt csoportfoglalkozás kettős csoportvezetéssel. Alkalmazott technikák :• interaktív prevenciós játékok • ún. strukturált gyakorlatok, szerepjátékok • egyéb kreatív módszerek (pl.: képek, montázsok) alkalmazása • órai megbeszélés, kiscsoportos megbeszélés, vita.

Az elérésére fordított óraszám: 6

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 6 hét


6. A programban résztvevő személyek

Pszichiáter

Külsős munkatársként: 1

Pszichológus

Külsős munkatársként: 1

Szociális munkás

Külsős munkatársként: 1

Mentálhigiénikus

Külsős munkatársként: 1

Pedagógus

Külsős munkatársként: 1

Addiktológiai konzultáns

Külsős munkatársként: 1

szociologus

Külsős munkatársként: 1