Kompetencia alapú Tudatosság Fejlesztés.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Kallódó Ifjúságot Mentő Missziós Támogató Alapítvány

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Szabó Judit Izabella

Cím: 7696 Hidas, Kossuth utca 62.

Telefon: 36-72-457-040

Weboldal: www.zsibrik.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Kompetencia alapú Tudatosság Fejlesztés.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2017

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Szabó Judit Izabella

1.5.2. Telefon: 36-30-405-1997

1.5.3. E-mail: szabo.judit.izabella@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A program a Zsibriki Drogterápiás Intézetben a kanadai Portage modellen alapuló képességekre (kompetenciákra) épít. 20 kompetenciát bont 3 szakaszra, a társadalmi együttéléshez szükséges alapkompetenciáktól haladva az összetettebb kompetenciákig, melyeket magasabb életkorhoz, iskolázottsági fokhoz rendel. A KÁTÉ kompetenciák nem csak a problémás drog, illetve alkoholhasználat jelenségét és hatásait kívánja megelőzni, mérsékelni, hanem támaszt nyújt egy saját célokat megvalósító, önérvényesítő magatartásforma és életgyakorlat kialakítására. A KÁTÉ program a spontán, sodródó és indulat vezérelt magatartási mintákkal szemben nyújt alternatívát egy tervezéssel, átgondoltsággal és fegyelmezettséggel működtetett életprogramra. Az 1. számú modul kompetenciái_7-8. osztály: 1. Segítségkérés. 2. Programban való aktív részvétel. 3. Csapatmunka. 4. Felügyelet elfogadása. 5. Megbízhatóság tanúsítása. A 2. számú modul kompetenciái_ 9-10. osztály: 1. Megfelelő önkifejezés. 2. Kezdeményezőkészség. 3. Tervezőképesség. 4. Napi tevékenység strukturálása. 5. Strukturált tevékenység végrehajtása. 6. Objektivitás. 7. Problémamegoldó- és döntéshozatali képesség. A 3. számú modul kompetenciái_ 11-12. osztály: 1. Empátia. 2. Társaid bátorítása. 3. Következetesség. 4. Energikusság, lelkesedés. 5. Konfliktus feloldás. 6. Jó kommunikációs készség. 7. Pontos énkép. 8. Társas kapcsolatok. A fenti modulokban alkalmazott kompetenciák és a program szemlélete akkor tud hatékonyan működni, ha a diákokon kívül a szülőknek és a pedagógusoknak is rálátásuk van a program céljaira és eszközeire. Ennek érdekében minden modul tartalmaz rövid pedagógus tréninget és szülőcsoportot. A csoportvezetők mentálhigiénés hátterét modulonként egy szupervíziós ülés biztosítja. Modulokhoz rendelten 1, illetve 2 esetmegbeszélő ülésen a program szakmai vezetője segít a megvalósítás elakadásait kezelni. Ezeken a szükséges csoportaktivitásokon kívül a program tartalmaz egyedileg választható elemeket is, melyek egy-egy modulhoz rendelten, vagy önmagukban is megvalósíthatóak. Ez utóbbiak nem jelentenek egészségnevelési programot, de kiegészíthetik azokat.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-20 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Dél-Dunántúl.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Iskolai és közösségi színtér.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 80

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A célpopuláció egyéb saját közege (pl. utca, szabadidő eltöltésének helyszíne, otthon, szórakozóhely)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A KÁTÉ kompetenciák program nem csak a problémás drog, illetve alkoholhasználat jelenségét és hatásait kívánja megelőzni, mérsékelni, hanem támaszt nyújt egy saját célokat megvalósító, önérvényesítő magatartásforma és életgyakorlat kialakítására. A KÁTÉ program a spontán, sodródó és indulat-vezérelt magatartási mintákkal szemben kíván alternatívát nyújtani egy tervezéssel, átgondoltsággal és fegyelmezettséggel működtetett életprogramhoz.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A program rövidtávú célja: A tudatosság jelentőségének hangsúlyozása az egyéni és közösségi problémák megoldást előtérbe helyező kezelésénél, a személyes kompetenciák kibővített eszköztára segítségével. Magabiztosság kialakítása, önértékelés javítása. Szociális készségfejlesztés, a társas környezetben lévő kapcsolatok megerősítése a tudatosság fejlesztése révén.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Dr. T. Gordon humanisztikus pszichológiája: A kapcsolatok javítására alkalmazott kommunikációs elmélete. Carl Rogers humanisztikus pszichológiája: Személyközpontú szemlélet. A Portage drogterápiás modell által alkalmazott szociális készségek koncepciója (a kompetenciák fejlesztése interaktív módon, dramatikus játékokon keresztül).

A második specifikus cél: A célcsoportok (tanulók és a velük kapcsolatban álló felelős felnőttek) együttműködési készségei javulnak a magasabb szintű személyi kapcsolatok révén, melyek a program eredményezte személyiségváltozások következtében jönnek létre.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Dr. T. Gordon humanisztikus pszichológiája: A kapcsolatok javítására alkalmazott kommunikációs elmélete. Carl Rogers humanisztikus pszichológiája: Személyközpontú szemlélet.

A harmadik specifikus cél: Aktuális és releváns információk közlése a szerhasználat jellemzőiről, az addikció kialakulásának folyamatáról, a beavatkozások lehetőségéről. Tényeken alapuló információk közlése az aktuális szerhasználati jellemzőkről, trendekről az éves magyarországi és európiai jelentések alapján.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Kommunikációs készségfejlesztés, kognitív eszköztár bővítésének szemlélete.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám:

Hány személy tartja: 4

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív feldolgozás, dramatikus játékokon keresztül. Szociális készségfejlesztés, a társas környezetben lévő kapcsolatok megerősítése a tudatosság fejlesztése révén.

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív feldolgozás.

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Frontális előadás.

Hány fős csoportban: 16

Hány személy tartja: 1


6. A programban résztvevő személyek