1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Szigetszentmiklós-Újvárosi Református Egyházközség
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Morva Ákos vezető lelkész
Cím: 2310 Szigetszentmiklós, Kálvin tér 3.
Telefon: 06-24-444-867
Weboldal: www.refujvaros.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Imprószínházzal a függőségekről.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2019
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Kormos Piroska
1.5.2. Telefon: 06-24-444-867
1.5.3. E-mail: szigetszentmiklosujvaros.ref@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A program célja, hogy a résztvevő fiatalokat minél inkább bevonja és elgondolkodtassa a függőségek témájáról. A program körülbelül három tanóra hosszúságú, mely során a résztvevő fiatalok elmondása alapján indulnak el rövid improvizációs jelenetek, majd ezek továbbgondolásából, továbbjátszásából alakul ki a történet. A rövid jeleneteket egy szenvedélybetegekkel dolgozó szakember egészíti ki. A programot az Itt és Most Improvizációs Színházi Társulat és a Ráckeresztúri Drogterápiás Otthon munkatársaival, és az otthonban felépülőkkel együttműködésben valósítjuk meg.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Szigetszentmiklóson élő, vagy ott tanuló fiatalok.
D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Diákok vagy konfirmáció-felkészítőre járó fiatalok.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
Nem volt információ
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 80
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 100
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Alapvetően nincs, azonban 2019-ben volt egy olyan előadás, ahol fiatalok és szüleik együtt voltak jelen a programon. Az alkalom célja volt, hogy az előadás lehetőséget adjon a családoknak a témáról való nyitott beszélgetésre.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
Hiteles információk nyújtása a függőségről, és a fiatalok elgondolkodtatása. A program egy alkalomból áll, így nem tudjuk nyomon követni a változásokat.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Hiteles információk és olyan élmény nyújtása, mely hosszabb ideig velük marad, gondolkodásra, kérdések feltételére ösztönzi őket.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 3
Óra hossza: 45 perc
Időintervallum: 1 nap
Hány alkalom: 1
Hány személy tartja: 10
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: interaktív módszerek, színházpedagógia, nagy körös beszélgetésA program kb.120 perces, technikai igénye egy nagy és két vagy három kisterem (résztvevők számának függvényében).Az előadást 5-6 imprószínész, 1 narrátor (drámatanár) és 1 szakember (szenvedélybetegekkel dolgozó szociális munkás/addiktológiai konzultáns/pszichológus) vezeti le. A beszélgetésen felépülő szenvedélybetegek is részt vesznek.Első rész: a diákok és az őket kísérő pedagógusok/segítők együtt vesznek részt egy improvizációs színházi előadáson. Az előadás előtt az imprószínészek a résztvevők közé mennek és összegyűjtik azokat a gondolatokat, információkat, amit elsősorban a diákok válaszolnak arra a kérdésre, hogy szerintük Ki a szenvedélybeteg? Mi jellemező egy szenvedélybeteg emberre? Milyen lehet egy pillanatkép az életéből? Az első jelenekben a színészek a kapott impulzusok és információk alapján rövid 10-15 másodperces jeleneteket mutatnak be - ilyennek gondoljuk a szenvedélybeteg embert.Ezután a narrátor és a szakember választanak egy vagy két jelenetet, melyet tovább lehet játszani, majd a színészek a narrátor instrukciói alapján (pl. nézzük meg mi történt vele egy éve vagy fél év múlva, milyen egy beszélgetés az anyjával/gyerekével, stb.) pár perces jeleneteket adnak elő. Ezek a jelenetek lesznek a narrátor és a szakember beszélgetésének alapjai - ezek alapján beszélgetnek arról, hogy mi valós, mi tévhit a szenvedélybetegséggel kapcsolatban. A jelenetek olykor viccesek, olykor megdöbbentően valóságosnak tűnők, és mindig segítik azt, hogy rajtuk keresztül közelebb kerüljünk a témához.Az első blokk kb. 65-75 perc. Ez után a színészek, a szakember és a felépülő szenvedélybetegek 10-14fős kis körökben beszélgetnek a résztvevő diákokkal. Érdemes a tanárokat/segítőket külön körben ültetni, hogy a diákok fenntartások nélkül kérdezhessenek és oszthassák meg saját történetüket.Az előadás közös élmény és lehetőséget ad a téma folytatásához, a kiskörös beszélgetés a szabadabb kérdezéshez.
Az elérésére fordított óraszám: 3
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 1
Hány fős csoportban: 60
Hány személy tartja: 10
Elérésének időintervalluma: 1 nap
6. A programban résztvevő személyek
Szociális munkás
Külsős munkatársként: 1
Addiktológiai konzultáns
Külsős munkatársként: 1
drámatanár, improvizációs színész, pedagógus, felépülő szenvedélybeteg
Külsős munkatársként: 9