1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Életrevaló Karitatív Egyesület
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Malasits-Földi Bernadett
Cím: 1101 Budapest, Vaskő u. 1. 3.lph fszt. 14.
Telefon: 36-20-486-3757
Weboldal: www.eletrevalo.org
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Önismereti Filmes Műhely.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2010
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Preszl Éva
1.5.2. Telefon: 36-70-389-1535
1.5.3. E-mail: eve.szakmai@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A módszereinket évről-évre fejlesztjük a tapasztalatok alapján. 2019-2020-ban színész, drámapedagógusok segítségével szélesítettük módszereink körét. 2020-ban a Tudás Hatalom Csoport kapcsolódott a munkánkhoz, egyúttal a drámapedagógus team 3 főre nőtt. A drámajáték eszköze lett az általunk végzett közösségépítésnek. Tevékenységünk rövid összefoglalása: Mentálhigiénés segítségnyújtás biztosítása mellett drámapedagógiai foglalkozás sorozatot tartunk, mely a szükségletek alapján kiegészül célzott segítségnyújtással, például veszteségfeldolgozó csoportokkal. Kiegészítő foglalkozások például: mozgáskultúra fejlesztés, tánc. Közösségfejlesztés, amelyre épülnek a filmesztétikai foglalkozások. Történetalakítás, filmkészítés professzionális filmes stáb bevonásával. Az együttműködő partner segítségével az elkészült film fesztiválokra történő nevezése. A díjak átvétele, sikerek megélése a célcsoporttal együtt történik.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-24 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Budapest egész területe.
D.3.1.4. Nemi jellemzők: nem releváns
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 60
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 60
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Gyermekvédelmi intézmények munkatársai , vezetői.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A gyermekvédelmi intézményekben, családok átmeneti otthonában élő, hátrányos helyzetű fiatalok testi,-lelki- és szociális jól-létének elősegítése
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: A fiatalok önbizalmának növelése, önismeretük fejlesztése.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Holisztikus szemlélet, mely egységként kezeli a családot, melynek köszönhetően a szülő-gyerek társas kommunikációja egyaránt javul. Egyediségét a rendszerszemléletű megközelítés adja, mely módszerében egyesíti a strukturált és szabad-interakciós elemeket. Alkalmanként egy téma kerül feldolgozásra. Mivel a hozott szituációk személyesek, a feldolgozás az egyén/személyiség szintjén történik. A megélt saját élményű tanulás növeli a változás hatékonyságát. Önismereti foglalkozások szerepe a célok elérésében: a gyerekek, serdülök és fiatalok a felnőtté válás határán a belső változásokon keresztül olyan készségeket tudnak elsajátítani, amelyekkel tudnak önmagukért tenni, küzdeni és remélni. A csoportdinamika alakulása során, ahol a verbalitásnak van kitüntetett szerepe, mindenki megéli a következőket: A hang egyetemes indulat- és emóció kifejező eszköz. A ki nem mondott dolog feszít és izolál, a kimondás tehermentesít. A szó a gondolatok, érzések, érzelmek szállítója, konkretizálója: az élmény kimondásával oldódik a feszültség, ha kimondod, félig fel is oldod!
A második specifikus cél: Közösségi szinten célunk a csoport befogadó képességének, megtartó erejének kiépítése, összetartó, állandóságot és biztonságot nyújtó közösség megteremtése A fiatalok motivációjának fejlesztése, a csoport-többlet révén új minőségű kötődések kialakítása. Cél továbbá a kreativitás, az önismeret, improvizációs készség fejlesztése, az alkotás létrehozásával élmény biztosítása.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A csoportdinamika megélésének fontossága. A folyamat során a verbalitásnak van kitüntetett szerepe, ahol mindenki megéli a következőket: A hang egyetemes indulat- és emóció kifejező eszköz. A ki nem mondott dolog feszít és izolál, a kimondás tehermentesít. A szó, a gondolatok, érzések és az érzelmek szállítója, konkretizálója: az élmény kimondásával oldódik a feszültség. Az alkotás során a fiataloknak lehetősége nyílik saját megismerésre váró lényüket feltárni, tovább gondolni. Azon alapélményre építünk, hogy mindenki saját maga formálója, alakítója. Az élményterápiában a ,,belső” illetve a ,,külső” alapélmények összehangolódnak, és így, mint egy képernyőre kivetítődnek belső érzéseink, gondolataink.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám:
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Alkalmazott módszerek: Élménypedagógiai, drámapedagógiai eszközök: szerepjáték, játékok, különböző szituációk pszichodramatikus feldolgozása. A dramatikus munkát kognitív és viselkedésterápiás elemek egészítik ki. Vizuális kreatív tevékenységek, fotózás, tánc, mint önkifejezési forma. Az egészségfejlesztést segítő további módszerek: 1. Non-direkt attitűd (C. Rogers) - Közös együttlét egy térben.2. Segítő beszélgetések (első alkalom feltáró jellegű), szabad asszociációkon alapuló beszélgetések: Itt és most. Érzelmi elakadás oldása, mentálhigiénés szupportív beszélgetések. 3. Élményterápia: közös filmkészítés, dalszöveg és szövegkönyv, majd forgatókönyv kidolgozás rendezővel, játékos rögtönzések, rendelkező próbák, részpróbák, majd felvétel. 4. Biblioterápiás jellegű elemek, saját élmények megosztása. A biblioterápia receptív változata, vagyis, a terápia egy befogadó élménnyel indul, amelyet feldolgozást segítő beszélgetés követ.
Az elérésére fordított óraszám: 24
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 12
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 7
Elérésének időintervalluma: 12 hónap
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Alkalmazott módszerek: Élménypedagógiai, drámapedagógiai eszközök: szerepjáték, játékok, különböző szituációk pszichodramatikus feldolgozása. A dramatikus munkát kognitív és viselkedésterápiás elemek egészítik ki. Vizuális kreatív tevékenységek, fotózás, tánc, mint önkifejezési forma.Az egészségfejlesztést segítő további módszerek: 1. Non-direkt attitűd (C. Rogers) - Közös együttlét egy térben.2. Segítő beszélgetések (első alkalom feltáró jellegű), szabad asszociációkon alapuló beszélgetések: Itt és most. Érzelmi elakadás oldása, mentálhigiénés szupportív beszélgetések. 3. Élményterápia: közös filmkészítés, dalszöveg és szövegkönyv, majd forgatókönyv kidolgozás rendezővel, játékos rögtönzések, rendelkező próbák, részpróbák, majd felvétel. 4. Biblioterápiás jellegű elemek, saját élmények megosztása. A biblioterápia receptív változata, vagyis, a terápia egy befogadó élménnyel indul, amelyet feldolgozást segítő beszélgetés követ.
Az elérésére fordított óraszám: 24
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 12
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 7
Elérésének időintervalluma: 12 hónap
6. A programban résztvevő személyek
Pszichiáter
Külsős munkatársként: 1
Szociális munkás
Részállásban: 1
Mentálhigiénikus
Részállásban: 2
Pedagógus
Részállásban: 1
Egyéb több mint 60 órás szakirányú tanfolyami végzettséggel rendelkező munkatárs
Külsős munkatársként: 4