Önismereti Filmes Műhely.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Életrevaló Karitatív Egyesület

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Malasits-Földi Bernadett

Cím: 1101 Budapest, Vaskő u. 1. 3.lph fszt. 14.

Telefon: 36-20-486-3757

Weboldal: www.eletrevalo.org

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Önismereti Filmes Műhely.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2010

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Preszl Éva

1.5.2. Telefon: 36-70-389-1535

1.5.3. E-mail: eve.szakmai@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A módszereinket évről-évre fejlesztjük a tapasztalatok alapján. 2019-2020-ban színész, drámapedagógusok segítségével szélesítettük módszereink körét. 2020-ban a Tudás Hatalom Csoport kapcsolódott a munkánkhoz, egyúttal a drámapedagógus team 3 főre nőtt. A drámajáték eszköze lett az általunk végzett közösségépítésnek. Tevékenységünk rövid összefoglalása: Mentálhigiénés segítségnyújtás biztosítása mellett drámapedagógiai foglalkozás sorozatot tartunk, mely a szükségletek alapján kiegészül célzott segítségnyújtással, például veszteségfeldolgozó csoportokkal. Kiegészítő foglalkozások például: mozgáskultúra fejlesztés, tánc. Közösségfejlesztés, amelyre épülnek a filmesztétikai foglalkozások. Történetalakítás, filmkészítés professzionális filmes stáb bevonásával. Az együttműködő partner segítségével az elkészült film fesztiválokra történő nevezése. A díjak átvétele, sikerek megélése a célcsoporttal együtt történik.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-24 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Budapest egész területe.

D.3.1.4. Nemi jellemzők: nem releváns

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 60

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 60

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Gyermekvédelmi intézmények munkatársai , vezetői.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A gyermekvédelmi intézményekben, családok átmeneti otthonában élő, hátrányos helyzetű fiatalok testi,-lelki- és szociális jól-létének elősegítése

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A fiatalok önbizalmának növelése, önismeretük fejlesztése.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Holisztikus szemlélet, mely egységként kezeli a családot, melynek köszönhetően a szülő-gyerek társas kommunikációja egyaránt javul. Egyediségét a rendszerszemléletű megközelítés adja, mely módszerében egyesíti a strukturált és szabad-interakciós elemeket. Alkalmanként egy téma kerül feldolgozásra. Mivel a hozott szituációk személyesek, a feldolgozás az egyén/személyiség szintjén történik. A megélt saját élményű tanulás növeli a változás hatékonyságát. Önismereti foglalkozások szerepe a célok elérésében: a gyerekek, serdülök és fiatalok a felnőtté válás határán a belső változásokon keresztül olyan készségeket tudnak elsajátítani, amelyekkel tudnak önmagukért tenni, küzdeni és remélni. A csoportdinamika alakulása során, ahol a verbalitásnak van kitüntetett szerepe, mindenki megéli a következőket: A hang egyetemes indulat- és emóció kifejező eszköz. A ki nem mondott dolog feszít és izolál, a kimondás tehermentesít. A szó a gondolatok, érzések, érzelmek szállítója, konkretizálója: az élmény kimondásával oldódik a feszültség, ha kimondod, félig fel is oldod!

A második specifikus cél: Közösségi szinten célunk a csoport befogadó képességének, megtartó erejének kiépítése, összetartó, állandóságot és biztonságot nyújtó közösség megteremtése A fiatalok motivációjának fejlesztése, a csoport-többlet révén új minőségű kötődések kialakítása. Cél továbbá a kreativitás, az önismeret, improvizációs készség fejlesztése, az alkotás létrehozásával élmény biztosítása.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A csoportdinamika megélésének fontossága. A folyamat során a verbalitásnak van kitüntetett szerepe, ahol mindenki megéli a következőket: A hang egyetemes indulat- és emóció kifejező eszköz. A ki nem mondott dolog feszít és izolál, a kimondás tehermentesít. A szó, a gondolatok, érzések és az érzelmek szállítója, konkretizálója: az élmény kimondásával oldódik a feszültség. Az alkotás során a fiataloknak lehetősége nyílik saját megismerésre váró lényüket feltárni, tovább gondolni. Azon alapélményre építünk, hogy mindenki saját maga formálója, alakítója. Az élményterápiában a ,,belső” illetve a ,,külső” alapélmények összehangolódnak, és így, mint egy képernyőre kivetítődnek belső érzéseink, gondolataink.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám:

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Alkalmazott módszerek: Élménypedagógiai, drámapedagógiai eszközök: szerepjáték, játékok, különböző szituációk pszichodramatikus feldolgozása. A dramatikus munkát kognitív és viselkedésterápiás elemek egészítik ki. Vizuális kreatív tevékenységek, fotózás, tánc, mint önkifejezési forma. Az egészségfejlesztést segítő további módszerek: 1. Non-direkt attitűd (C. Rogers) - Közös együttlét egy térben.2. Segítő beszélgetések (első alkalom feltáró jellegű), szabad asszociációkon alapuló beszélgetések: Itt és most. Érzelmi elakadás oldása, mentálhigiénés szupportív beszélgetések. 3. Élményterápia: közös filmkészítés, dalszöveg és szövegkönyv, majd forgatókönyv kidolgozás rendezővel, játékos rögtönzések, rendelkező próbák, részpróbák, majd felvétel. 4. Biblioterápiás jellegű elemek, saját élmények megosztása. A biblioterápia receptív változata, vagyis, a terápia egy befogadó élménnyel indul, amelyet feldolgozást segítő beszélgetés követ.

Az elérésére fordított óraszám: 24

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 12

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 7

Elérésének időintervalluma: 12 hónap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Alkalmazott módszerek: Élménypedagógiai, drámapedagógiai eszközök: szerepjáték, játékok, különböző szituációk pszichodramatikus feldolgozása. A dramatikus munkát kognitív és viselkedésterápiás elemek egészítik ki. Vizuális kreatív tevékenységek, fotózás, tánc, mint önkifejezési forma.Az egészségfejlesztést segítő további módszerek: 1. Non-direkt attitűd (C. Rogers) - Közös együttlét egy térben.2. Segítő beszélgetések (első alkalom feltáró jellegű), szabad asszociációkon alapuló beszélgetések: Itt és most. Érzelmi elakadás oldása, mentálhigiénés szupportív beszélgetések. 3. Élményterápia: közös filmkészítés, dalszöveg és szövegkönyv, majd forgatókönyv kidolgozás rendezővel, játékos rögtönzések, rendelkező próbák, részpróbák, majd felvétel. 4. Biblioterápiás jellegű elemek, saját élmények megosztása. A biblioterápia receptív változata, vagyis, a terápia egy befogadó élménnyel indul, amelyet feldolgozást segítő beszélgetés követ.

Az elérésére fordított óraszám: 24

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 12

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 7

Elérésének időintervalluma: 12 hónap


6. A programban résztvevő személyek

Pszichiáter

Külsős munkatársként: 1

Szociális munkás

Részállásban: 1

Mentálhigiénikus

Részállásban: 2

Pedagógus

Részállásban: 1

Egyéb több mint 60 órás szakirányú tanfolyami végzettséggel rendelkező munkatárs

Külsős munkatársként: 4