Szer-tár: szerhasználati szimulátor, interaktív szemléltető eszköz.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Nők-háza Egyesület

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Nyakó Melinda

Cím: 8800 Nagykanizsa, Király u. 34.

Telefon: 36-30-226-4049

Weboldal: szer-tar.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Szer-tár: szerhasználati szimulátor, interaktív szemléltető eszköz.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2007

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Nyakó Melinda

1.5.2. Telefon: 36-30-226-4049

1.5.3. E-mail: nyako@freemail.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A szer/tár kiállítás tematikus tartalommal összefűzött 6+1 teremből áll. A programkezdés előtt „ismeretfelmérés” történik, a fiatalok tájékoztatást kapnak arról, mi várja őket, ezt kiegészíti a részvétel szabályainak, a kérdésfeltevések módjának tisztázása (Pl: egy-másfél óra a termeken történő áthaladást, fél-egy óra pedig a látottak megbeszélése). Optimális létszám 15-20 fő (vagy osztály). A látogatók a „tárlatvezetővel” elsősorban az érzéseikről/ reakcióikról beszélgetnek. A téma a szerhasználat, és a személyiség megváltozásai, a családon belüli díszfunkciók, a veszélyeztetettség „kipróbálásban”, az esetleges érintett befolyásolása. A célcsoport sajátossága: részismeretek, spontán konfliktuskezelés, identitásszorongás, folyamatos on-line jelenlét, a kapott információk ellenőrzésének mellőzése, az információ- és adatvédelemmel kapcsolatos „tudatlanság”, a kapcsolódó felelősség ismeretének hiánya, a többségében érzelmi alapú döntések, mérlegelés nélküli kockázatvállalás, következménykerülés. Módszerünk: az élmény alapú információátadás, ami segíti a bevésődést, ezzel védő képzetek kialakítását, melyek más élethelyzetben felidéződnek, felidézhetők. A szimulátor vizuális eszközökkel (képek, tv-tematikusan összeállított rövid filmek), életképekben jeleníti meg az egyént a születéstől a szerhasználat végső stádiumáig. A statikus képi világot didaktikus tacepaok egészítik ki az első három teremben, egymást követve, egyben az idő múlását is demonstrálva (I. család/ tanulás/ sport/ szórakozás. II. család - tan/szer - sport/szer - óv/szer. III. csal…-…szer-…szer -…szer). A második teremtől 3 rövidfilm, szintén egymást kiegészítve a családról, szórakozásról, drogterjesztésről, választási lehetőségről. Az ezekről történő gondolkodást, beszélgetést a tárlatvezető moderálja. A negyedik teremtől a fiatal „magányos szerepjáték eszköze” a szerhasználói állapotok átélésében (hang, szín, méret, fény). A közös záró beszélgetés előtt a visszajelzések felvezetéséhez, a teljes létszám eléréséig, élményrajzok készítésére adunk lehetőséget. A záró beszélgetést „játék a vízparton”c. képre adott spontán válaszok kérésével indítjuk: „mondj három szót, ami a képről eszedbe jut” instrukcióval. A projekciók, információk összegyűjtését követően közös értékelés segíti a „bevésést”. (Kortárs mediátorként funkcionál már a tárlatvezető). Alkalmazzuk a „fekete-doboz visszakérdezés” lehetőségét, mely biztosítja az anonimitást. A közösségi-, társas- csoportfelelősség szemléltető eszköze a drog vétlen áldozataiért gyújtott gyertya. Elégedettségi programértékelővel zárunk. A papíralapú „szia” –hírlevél ajánlott irodalmi olvasmányokat, elérhetőséget tartalmazó promóciós anyag, a záró szoba „ruhaszárító zsinórjairól” szabadon elvehető. Az elkészült rajzok a kiállítási időszak alatt szintén ide kerülnek. Tapasztalatunk, hogy minden csoport szívesen megnézi a korábbi látogatók rajzait, kortárs-üzenetét. Az „emlékeztető ajándékcsomag” tartalma, a tea-fű, óvszer és elérhetőség-matrica átvétele személyes elköszönő kontaktust biztosít. „Üzenő-füzet”–be/írható, a javaslat, közlés, kérés. Módszerünk biztosítja a folyamatos figyelemfenntartást, aktív együttműködést és önálló feladatmegoldást igényel. A kiállítás első három termén történő áthaladást követően az önálló tovább haladásra történő várakozáskor már egymás közt reagálhatnak a látottakra, hallottakra, visszatérhetnek egy-egy megjelenített szimbólumhoz. A jelen generáció előnyben részesíti a szöveges üzenetekkel szemben/mellett az „emoji” képi szimbólumokat, erre is építünk. A kép- és hanganyagok kiválasztásában figyelembe vettük a fiatalok aktuális érdeklődési körébe tartozó szimbólumokat, zenei anyagokat. A tematika képi anyagának véglegesítése előtt „próbaüzemet” tartottunk. Ez alkalommal üres paravánokat hagytunk, ahová a fiatalok rajzolhattak, ötletelhettek, melyhez eszközöket biztosítottunk (festék, filc). Erre jelenleg is lehetőséget biztosítunk, a megküldött zeneszámokat beépítjük.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-20 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Nagykanizsa, Letenye és Kistérségeik, Zala megye.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Általános- és középiskolások.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 1100

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A célpopuláció egyéb saját közege (pl. utca, szabadidő eltöltésének helyszíne, otthon, szórakozóhely)
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A szerhasználat, a kockázatos viselkedés visszaszorítása, minimalizálása. A szermentes, alkotó életforma választásának erősítése. Csökkenjenek a szerkipróbálás miatt korai életkorban megkezdett szexuális kapcsolatok, és a rendszeres használat miatt iskolát elhagyók száma. A kockázatos magatartások miatt történő iskolai hiányzások mértéke csökkenjen. Emelkedjen a minimum 8 osztályt elvégzők száma, mellyel a fiatalok alkalmassá válnak a pályaválasztásra.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Információ-, és ismeretbővítés a személyiség és szerhasználat témakörében. A függőség kockázat, probléma, problémaforrásként történő közös definiálása (identitásképzés). A szexuális élet testi/lelki vonatkozásairól életkorhoz igazodó fogalomalkotás, téves információk tisztázása. Fejlődjön a „nemet mondás” képessége, a reális helyzetértékelés, a döntés és a mérlegelés fontosságának elfogadása. Az egészséges életstílussal és a droghasználattal kapcsolatos attitűd formálása.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 2

Óra hossza: 60 perc

Időintervallum: 1 nap

Hány alkalom: 1

Hány személy tartja: 1

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív kiállítás tematikus beszélgetésekkel. Élményalapú információátadás, a beszélgetéseket a tárlatvezető moderálja. Szimulátor vizuális eszközökkel (képek, tv-tematikusan összeállított rövidfilmek) a statikus képi világot didaktikus tacepaok egészítik ki.A fiatal „magányos szerepjáték eszköze” a szerhasználói állapotok átélésében (hang, szín, méret, fény). A közös záró beszélgetés előtt a visszajelzések felvezetéséhez, a teljes létszám eléréséig élményrajzok készítésére adunk lehetőséget. A záró beszélgetést a „Játék a vízparton” c. képre adott spontán válaszok kérésével indítjuk: „mondj három szót, ami a képről eszedbe jut” instrukcióval. A projekciók, információk összegyűjtését követően közös értékelés segíti a „bevésést”. Alkalmazzuk a „fekete-doboz visszakérdezés” lehetőségét, mely biztosítja az anonimitást. Elégedettségi programértékelővel zárunk. A papíralapú „szia” hírlevél ajánlott irodalmi olvasmányokat, elérhetőséget tartalmazó promóciós anyag, a záró szoba „ruhaszárító zsinórjairól” szabadon elvehető.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 18

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Pszichológus

Önkéntesként: 1

Szociális munkás

Önkéntesként: 1

Mentálhigiénikus

Önkéntesként: 1

Pedagógus

Önkéntesként: 1

Addiktológiai konzultáns

Önkéntesként: 1

Egyéb több mint 60 órás szakirányú tanfolyami végzettséggel rendelkező munkatárs

Önkéntesként: 11