1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Prevenciós, Oktatási, Módszertani és Iskolai Konfliktuskezelést segítő Egyesület
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Majó Márk Gábor
Cím: 3531 Miskolc, Bársony János utca 23. 2/3.
Telefon: 36-30-561-2176
Weboldal: promisegyesulet.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Mozaik program.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2019
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Majó Márk Gábor
1.5.2. Telefon: 36-30-561-2176
1.5.3. E-mail: promisegyeset@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A Mozaik egy komplex bűnmegelőzési program, amely a köznevelési intézményekben, a helyi sajátosságok feltérképezését követően, a diákokkal, szülőkkel, pedagógusokkal foglalkozik úgy, hogy a meghatározott prevenciót érintő témákban gyűjt információt, majd ezek birtokában egyedi módszerekkel tart előadást, tájékoztatást, illetve érzékenyít. A pedagógusok eszköztárát bővíti. A program során a helyi pedagógusokból, szakemberekből gyermekvédelmi támogató tanácsot szervez, kiképez, akiknek képessé kell válniuk a prevenciós foglalkozások megszervezésére, lebonyolítására, illetve az intézményt vagy közösséget érintő deviáns – egyéni vagy csoportot érintő – esetekkel szembeni hatékony fellépésre, azok dokumentálására, továbbjelzésére (kompetenciahatárok). A program során a trénerek képessé teszik a tanács tagjait a jelzőrendszer aktivizálására, munkájukban segítik, után követik és támogatják, egyéb képzésekre delegálják a célcsoportot. A program gerincét a függőségek, addiktív magatartások elkerülésének módszerei, ajánlásai alkotják.
K.3. Célpopuláció
K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot
K.3.1.1. Életkori jellemzők: Felnőttek.
K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Pedagógusok, szakemeberek, szülők.
K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Borsod Abaúj Zemplén Megye.
K.3.1.4. Egyéb jellemzők:
K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
K.3.3. Hány főt képzett ki?
K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
K.4. Célok
K.4.1. Végső cél
A képzés céljai: érzékenyítés, információátadás, tájékoztatás és eszköztárbővítés. A program végső célja, hogy a képzésben részesülő felnőttek által tartott foglalkozásokon résztvevő diákok hiteles információk birtokában el tudják kerülni, felismerjék a használat, túl-használat, továbbá a kialakuló függőség jeleit.
K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
K.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Képessé tétel a megfelelő reakcióra deviáns magatartásforma megelőzése és kezelése során. Elsődleges cél annak felismerése, hogy milyen közvetlen veszélyeknek vannak kitéve a diákok. Ehhez információnyújtás szükséges. A program célja, hogy a célközönséget érzékenyítse a prevenciót érintő kérdésekben, lehetőségeket és kivédési technikákat javasoljon. Felhívja a figyelmet az aktuális veszélyekre, sajátosságokra (generációt érintően is). Legfőbb cél, hogy egy esetleges deviáns magatartásformára, vélt függőségre megfelelően reagáljon, azt megfelelő helyre delegálja tovább, jelezzen. A program célja a hiteles információátadás, tájékoztatás és az aktív problémakezelés eszközének megadása. Cél továbbá, hogy felismerjük azon eseteket, melyek további szakember bevonását teszik szükségessé. Az a célunk, hogy korai szakaszban felismerjük, és adekvát válaszokat adjunk a diákokat érintő használat, túl-használat, esetleges addikció kapcsán.
P.K.4.
P.K.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
P.K.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 11-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Borsod Abaúj Zemplén Megye.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 500
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 500
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
A komplex prevenciós foglalkozások során nem csak a diákokkal, hanem szüleikkel, pedagógusaikkal és egyéb szakemberekkel, jelzőrendszeri tagokkal is foglalkozunk. A szülőknek 7 alkalommal tartunk csoportos foglalkozást, ebből 5 alkalommal kifejezetten a függőségek különböző színtereiről beszélünk. A pedagógusok számára 4 alkalomból kettő alkalom szól a függőségek prevenciójáról.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A program végső célja a diákok szerhasználatának, problémás magatartásának, a túl-használat és a függőség kialakulásának megelőzése.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Érzékenyítés, információátadás, tájékoztatás: Felhívni a figyelmet az aktuális veszélyekre, sajátosságokra. Az AHA élmény megélése, hogy a diákok belássák tetteik következményeit.
A második specifikus cél: Alternatívák kínálása. Olyan közösségi élmény biztosítása, amely hozzásegíti a fiatalt a mentális és a testi egészség megőrzéséhez.
A harmadik specifikus cél: A közösségek megerősítése, mely az egyénnél kezdődik. Érzelmi intelligencia, megküzdési képesség fejlesztése, kommunikációs és konfliktuskezelési módszerek átadása.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám:
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
6. A programban résztvevő személyek
Addiktológiai konzultáns
Főállásban: 3