Iskolai interaktív foglalkozások.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

KMO Művelődési Központ

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Gábor Ilona

Cím: 1191 Budapest, Teleki u. 50.

Telefon: 36-1-282-9826

Weboldal: www.kmo.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Iskolai interaktív foglalkozások.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Szűcsné Gajárszky Vera

1.5.3. E-mail: szucsne.vera@kmo.kispest.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A program 2 tanóra hosszúságú iskolai prevenciós foglalkozás a megszokott, az iskolai napirendhez jól illeszkedő keretrendszerrel, de újszerű, innovatív módszerekkel dolgozik. A programot vezető két előadó a szerhasználatot, mint komplex társadalmi jelenséget mutatja be, és beszéli át a résztvevőkkel az életkorukhoz, érdeklődésükhöz igazodva. Foglalkozunk a legális és illegális szerek hatásaival, átbeszéljük a témához kapcsolódó fogalmakat, és érdekes, játékos, barátságos formában segítünk felszínre hozni az esetleges saját élményeket, melyek tanulságaiból levonjuk a megfelelő következtetéseket. Igyekszünk a felmerülő témákkal mindig olyan mélységig foglalkozni, ahogy azt az adott szituáció, iskolai keret lehetővé teszi, de egyúttal lehetőséget nyújtunk tabuk nélküli kommunikációra is. Tematikai felépítés: - Bemeneti kérdőív, - Bemutatkozás, mozgásos játék, - Témára hangolás, ismerkedés a szer- és a viselkedéses addikciók játékon keresztül, - Információfelmérés és ismeretátadás beszélgetés és játék formájában, - Kreatív csoportmunka, függőségek kivetítése képi megjelenítéssel, játékos csoportmunka formájában, - Elhangzottak összegzése, kérdésfeltevés lehetősége, - Csoport lezárása.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 10-16 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Budapest

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Meglévő ismeretek felszínre hozatala, azok korrigálása, ismeretbővítés a témában.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Kortárskapcsolódási problémák, családi konfliktusok, iskolai teljesítmény-helyzetekhez kötődő nehézségekkel feltárása, feldolgozása.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A program a konstruktivista pedagógia szemléletére épül, amely alapján a tudást mindenki maga építi fel, a gondolkodási folyamatban aktívan részt kell vennie, és másokkal együtt kell működnie. A résztvevők az együttgondolkodáson, érvelésen, kooperáláson keresztül jobban bevonódnak, elmélyülnek a témában. Különösen fontos a serdülő korosztály esetében ez a módszer, egyrészt mert közvetve vagy közvetlenül már valamilyen tapasztalattal bírnak a legális és illegális szerekkel kapcsolatban, így minden kívülről jövő információt kétkedve fogadnak, másrészt a szerhasználat tabusított, stigmatizált téma, amelyben egyébként nehéz megnyílni. Így a program célcsoportja a szerhasználat és egyéb kockázati magatartások megelőzése szempontjából kiemelten fontos korosztályt képvisel, ráadásul a serdülőkor tipikusan a kísérletezés időszaka. A HBSC vizsgálat adataiból az látszik, hogy a 9-11. osztályos tanulók körében 41,9% volt már részeg, 11,9%-uk naponta dohányzik, kábítószerekkel 20,1% próbálkozott már. Az ESPAD alapján a legnépszerűbb a marihuána (18,6%), második helyen a szintetikus kannabinoidok álltak (10,1%). Sajnos helyi kutatás még nem készült a témában, így a rendelkezésre álló országos vizsgálatok eredményeiből tudunk tájékozódni az iskolások egészség magatartása kapcsán.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 1 nap

Hány alkalom: 1

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Módszerek, tevékenységek: -Csoportmunka -Plakátkészítés, elkészült plakát bemutatása a többi csoportnak (előadás tartása, csoportvélemény ismertetése) -Csoportos beszélgetés. A fiatalok ismereteire építve, alapvetően az ő tudásukat, tapasztalataikat kiegészítve, élményeikre, kérdéseikre alapozva dolgozunk egy közös témán, amely adott esetben nem feltétlenül droghasználattal kapcsolatos. A csoportos beszélgetési formák során a fiatalok nem élnek meg egy alá-fölé rendelt viszonyt, így könnyebben megnyílnak. A fiatalok kisebb csoportokra osztva plakátot készítenek a függőségekről (a csoportokat ők alakítják ki). A csoportok bemutatják ezeket egymásnak és az így felmerülő témakörökből kiindulva kezdetét veszi egy kötetlen beszélgetés a fiatalok és a csoportvezetők között.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Külsős munkatársként: 1

Pedagógus

Külsős munkatársként: 1