1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
KMO Művelődési Központ
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Gábor Ilona
Cím: 1191 Budapest, Teleki u. 50.
Telefon: 36-1-282-9826
Weboldal: www.kmo.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Iskolai interaktív foglalkozások.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Szűcsné Gajárszky Vera
1.5.3. E-mail: szucsne.vera@kmo.kispest.hu
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A program 2 tanóra hosszúságú iskolai prevenciós foglalkozás a megszokott, az iskolai napirendhez jól illeszkedő keretrendszerrel, de újszerű, innovatív módszerekkel dolgozik. A programot vezető két előadó a szerhasználatot, mint komplex társadalmi jelenséget mutatja be, és beszéli át a résztvevőkkel az életkorukhoz, érdeklődésükhöz igazodva. Foglalkozunk a legális és illegális szerek hatásaival, átbeszéljük a témához kapcsolódó fogalmakat, és érdekes, játékos, barátságos formában segítünk felszínre hozni az esetleges saját élményeket, melyek tanulságaiból levonjuk a megfelelő következtetéseket. Igyekszünk a felmerülő témákkal mindig olyan mélységig foglalkozni, ahogy azt az adott szituáció, iskolai keret lehetővé teszi, de egyúttal lehetőséget nyújtunk tabuk nélküli kommunikációra is. Tematikai felépítés: - Bemeneti kérdőív, - Bemutatkozás, mozgásos játék, - Témára hangolás, ismerkedés a szer- és a viselkedéses addikciók játékon keresztül, - Információfelmérés és ismeretátadás beszélgetés és játék formájában, - Kreatív csoportmunka, függőségek kivetítése képi megjelenítéssel, játékos csoportmunka formájában, - Elhangzottak összegzése, kérdésfeltevés lehetősége, - Csoport lezárása.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 10-16 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Budapest
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Nincs
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
Meglévő ismeretek felszínre hozatala, azok korrigálása, ismeretbővítés a témában.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Kortárskapcsolódási problémák, családi konfliktusok, iskolai teljesítmény-helyzetekhez kötődő nehézségekkel feltárása, feldolgozása.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A program a konstruktivista pedagógia szemléletére épül, amely alapján a tudást mindenki maga építi fel, a gondolkodási folyamatban aktívan részt kell vennie, és másokkal együtt kell működnie. A résztvevők az együttgondolkodáson, érvelésen, kooperáláson keresztül jobban bevonódnak, elmélyülnek a témában. Különösen fontos a serdülő korosztály esetében ez a módszer, egyrészt mert közvetve vagy közvetlenül már valamilyen tapasztalattal bírnak a legális és illegális szerekkel kapcsolatban, így minden kívülről jövő információt kétkedve fogadnak, másrészt a szerhasználat tabusított, stigmatizált téma, amelyben egyébként nehéz megnyílni. Így a program célcsoportja a szerhasználat és egyéb kockázati magatartások megelőzése szempontjából kiemelten fontos korosztályt képvisel, ráadásul a serdülőkor tipikusan a kísérletezés időszaka. A HBSC vizsgálat adataiból az látszik, hogy a 9-11. osztályos tanulók körében 41,9% volt már részeg, 11,9%-uk naponta dohányzik, kábítószerekkel 20,1% próbálkozott már. Az ESPAD alapján a legnépszerűbb a marihuána (18,6%), második helyen a szintetikus kannabinoidok álltak (10,1%). Sajnos helyi kutatás még nem készült a témában, így a rendelkezésre álló országos vizsgálatok eredményeiből tudunk tájékozódni az iskolások egészség magatartása kapcsán.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 2
Óra hossza: 45 perc
Időintervallum: 1 nap
Hány alkalom: 1
Hány személy tartja: 2
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Módszerek, tevékenységek: -Csoportmunka -Plakátkészítés, elkészült plakát bemutatása a többi csoportnak (előadás tartása, csoportvélemény ismertetése) -Csoportos beszélgetés. A fiatalok ismereteire építve, alapvetően az ő tudásukat, tapasztalataikat kiegészítve, élményeikre, kérdéseikre alapozva dolgozunk egy közös témán, amely adott esetben nem feltétlenül droghasználattal kapcsolatos. A csoportos beszélgetési formák során a fiatalok nem élnek meg egy alá-fölé rendelt viszonyt, így könnyebben megnyílnak. A fiatalok kisebb csoportokra osztva plakátot készítenek a függőségekről (a csoportokat ők alakítják ki). A csoportok bemutatják ezeket egymásnak és az így felmerülő témakörökből kiindulva kezdetét veszi egy kötetlen beszélgetés a fiatalok és a csoportvezetők között.
Az elérésére fordított óraszám: 2
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 1
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 1 nap
6. A programban résztvevő személyek
Szociális munkás
Külsős munkatársként: 1
Pedagógus
Külsős munkatársként: 1