1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
KMO Művelődési Központ
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Gábor Ilona
Cím: 1191 Budapest, Teleki u. 50.
Telefon: 36-1-282-9826
Weboldal: www.kmo.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
K.I.A.B.Á.L Bűn- és Áldozattá válási, valamint drogprevenciós társasjáték-vezető képzés.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2010
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Szűcsné Gajárszky Vera
1.5.3. E-mail: szucsne.vera@kmo.kispest.hu
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
Bűn- és Áldozattá válási, valamint drogprevenciós társasjáték-vezető képzés (program engedélyszáma: T-05-003/2018). A program célcsoportja a prevenció területén gyermekekkel, fiatalokkal dolgozó szakemberek, szociális munkások, pedagógusok, iskolai szociális munkások, gyermekvédelmi felelősök, pszichológusok. A képzés célja, hogy a résztvevő szakemberek egy korszerű és újszerű prevenciós módszert ismerjenek meg és sajátítsanak el. A társasjáték négy témát ölel fel: bűnügy, drog, áldozattá válás és iskola/család. A képzés 4 napos, 35 órás.
K.3. Célpopuláció
K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot
K.3.1.1. Életkori jellemzők: 20-60 évesek.
K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Szociális területen dolgozók.
K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Országos.
K.3.1.4. Egyéb jellemzők:
K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
K.3.3. Hány főt képzett ki?
K.3.3.1. 2019-ben: 60
K.3.3.2. Egy átlagos évben: 40
K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban
K.3.5. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
K.4. Célok
K.4.1. Végső cél
A társasjáték-vezető képzés célja, hogy a résztvevő szakemberek (szociális munkások, iskolai szociális munkások, gyermekvédelmi felelősök, pedagógusok, pszichológusok, polgárőrök stb.) képesek legyenek a prevenciós társasjáték levezetésére.
K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
K.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Komplex módszertani és szakmai ismeretek átadása, elsajátítása, készségfejlesztés.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A különböző területről érkező szakemberek a prevencióhoz, illetve az egészségfejlesztéshez szükséges ismereteket, illetve kompetenciákat a főiskolai alapképzés folyamán vagy nem, vagy csak részben sajátíthatták el. A rohamosan változó világ miatt ezen szakemberek ismeretei részben elavultak, így nagy szükség van a droghelyzet és az arra adott válasz, valamint a korszerű prevenciós módszerek megismerésére, elsajátítására.
P.K.4.
P.K.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 35
Óra hossza: 60 perc
Időintervallum: 4 nap
Hány alkalom: 4
Hány személy tartja: 4
P.K.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Képzési tevékenység (24 óra elmélet +11 óra gyakorlat) , melynek részletes részletes tematikája, módszerei: 1.nap 1. Téma: társasjáték módszertana Forma: elmélet és gyakorlat. Idő: 3 óra elmélet /2 óra gyakorlat Eszközök: Módszertani füzet, K.I.A.B.Á.L. társasjáték 2. Téma: iskola/család témakör. Forma: elmélet és gyakorlat. Idő: 5 óra elmélet /1 óra gyakorlat. 2.nap 1. Téma: áldozattá válás témakör Forma: elmélet és gyakorlat. Idő: 5 óra elmélet/1 óra gyakorlat Eszközök: Módszertani füzet 2. Téma: bűnügy témakör. Forma: elmélet és gyakorlat. Idő: 5 óra elmélet 1 óra gyakorlat. Eszközök: Módszertani füzet. 3.nap 1. Téma: drog témakör. Forma: elmélet és gyakorlat. Idő: 6 óra elmélet/1 óra gyakorlat Eszközök: Módszertani füzet. 4.nap 1. Téma: gyakorlati vizsga és értékelés. Forma: gyakorlat. Idő: 5 óra. Eszközök: K.I.A.B.Á.L. társasjáték.
Az elérésére fordított óraszám: 35
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 4
Hány személy tartja: 4
Elérésének időintervalluma: 4 nap
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 10-16 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Országos.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Igen, a társasjáték-vezető képzésen részt vett szakemberek.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
Az áldozattá válás, a drogfogyasztás és a bűnelkövetés megelőzése.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Ismeretbővítés. A saját élmény megosztásának, a véleményformálás- és kinyilvánítás elősegítése.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A program kidolgozásában és tavalyi aktualizálásában részt vett a Kispesti Rendőrkapitányság, és a Kispesti Gyermekjóléti Központ, így a célcsoporttal és a szerhasználattal kapcsolatos helyi, szakmai tapasztalataik adják meg a program alapját. Ezen túl az aktualizálásba bevontunk drogprevencióval évtizedek óta sikeresen foglalkozó szervezet (Köztes Átmenetek) szakmai vezetőjét is. Emellett a programot 20 éve működtetve folyamatosan kapcsolatban vagyunk a helyi iskolák tanulóival, így személyes tapasztalataink is hozzájárultak a szükségletek feltárásához, ami így négy lábon áll: saját-, külsős-, rendőrségi- és gyermekjóléti központ szakmai tapasztalata. A KMO a kerületi KEF alapító tagja, így a kerület vonatkozó munkájában is részt veszünk, az aktuális helyzettel tisztában vagyunk. Sajnos helyi kutatás még nem készült a témában, így a rendelkezésre álló országos vizsgálatok eredményeiből tudunk tájékozódni: az iskolások egészség-magatartását vizsgáló HBSC, valamint a szerhasználatra fókuszáló ESPAD legújabb eredményei hamarosan várhatóak. A HBSC vizsgálat adataiból az látszik, hogy a 9-11. osztályos tanulók körében 41,9% volt már részeg, 11,9%-uk naponta dohányzik, kábítószerekkel 20,1% próbálkozott már. Az ESPAD alapján a legnépszerűbb a marihuána (18,6%), második helyen a szintetikus kannabinoidok álltak (10,1%). A HBSC szerint az iskolai bántalmazás és az áldozattá válás 5.-11. évfolyam között fokozatosan csökken, így ez a téma főként a fiatalabbaknál fontos. A foglalkozások tervezésekor figyelembe vesszük, hogy az érettségit adó iskolákhoz képest a szakiskolában, szakmunkásképzőben tanulók körében magasabb a drogokat kipróbálók aránya, többen dohányoznak, fogyasztanak alkoholt, és a szexuális életet is korábban kezdik (HBSC). Emellett a kamaszkor általános jellemzője a kockázatvállalás, a kísérletezés, a határok feszegetése, ugyanakkor ez nem feltétlenül párosul megfelelő tudással, pl. a szerhasználat következményeit tekintve.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám:
Hány személy tartja: 2
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Módszerek, tevékenységek: -Csoportmunka -Társasjáték kérdéseinek megválaszolása -Interaktív beszélgetés. A 16 fő létszám feletti osztályoknak ideális bontva tartani a foglalkozást, így a résztvevőknek több lehetősége van a játékban hozzászólni, kérdéseikre választ kapni. A diákokat négy csapatba rendezzük, a játékmezőt (körülbelül 3 négyzetméteres téglalap) körbe üljük. A játékmező négy oldala négy színnel van ellátva, a színek a kérdésköröket jelölik. A kezdésnél minden csapat a saját témakörében kap kérdést, utána olyat, amilyen mezőn éppen állnak. A játékmezőn négy lépésenként váltják egymást a témakörök, minden témakör a játék során két alkalommal jelenik meg, a 33. mező elérése a cél. Egy játék alatt körülbelül 24 kérdést tudunk megbeszélni.
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 2
6. A programban résztvevő személyek
Szociális munkás
Külsős munkatársként: 1
Pedagógus
Külsős munkatársként: 1