Önismereti csoport.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Zagyvaság Vidékfejlesztési Közhasznú Egyesület

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Juhász Péter

Cím: 3000 Hatvan, Balassi Bálint út 3.

Telefon: 36-30-629-3596

Weboldal: www.zagyvasag.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Önismereti csoport.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2020

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Friedrich Ágnes

1.5.2. Telefon: 36-70-342-9278

1.5.3. E-mail: agnes.gerda.friedrich@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Ezzel a programmal a függőnek nem minősülő, de a kábítószer-használat jeleit mutató, illetve a kifejezetten problémás diákokat keressük meg. Olyan tanulókat, akikkel nagyon nehéz dolguk van a pedagógusoknak, esetleg szaktanári, osztályfőnöki figyelmeztetésen, fegyelmi tárgyaláson vannak túl. A magatartásbéli nehézségek mellett a lelki problémákkal, gondokkal terhelt fiatalokat is megpróbáljuk bevonni programunkba. 10 hónapon keresztül, havi rendszerességgel tartunk foglalkozást úgy, hogy a folyamatokat figyelve nem csak csoportban dolgozunk, hanem egyéni esetkezelést is alkalmazunk. Ennek köszönhetően lehetőségünk van pontos képet kapni a változásokról, a problémák csökkentését célzó program eredményeiről.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Hatvan járásban élők.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 8

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

A célcsoporttal foglalkozó szakemberekkel egyeztetve, az osztályfőnökök segítségét kérve megismerjük, hogy pedagógus szemmel, kiket lát problémásnak. Általuk a diákok hátterét, tanulmányi eredményeit is megismerjük. Lényeges, hogy a szülők is beleegyezésük adják gyermekük részvételét a programban.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Attitűd- és személyiségváltozás elérése.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Haragkezelése és önismerete fejlődést mutasson.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az indulatos viselkedés akkor válik problematikussá, amikor az egyén úgy érzi, nem tudja kontrollálni cselekedeteit, a túlzóan indulatos viselkedések eluralkodnak mindennapi életén. A heves reakció mértéke jelentősen nagyobb, mint amit az esetleges kiváltó tényező megmagyarázhatna. Az indulat megjelenhet tárgyak összetörésében vagy másokkal szembeni tettlegességben is, de a rendszeres hangos kiabálások, szitkozódások is komoly terhet róhatnak a személy életére. Az impulzuskontroll zavara negatív következményekkel járhat az életben és a szégyen, bűntudat érzései akár önsértő magatartást is eredményezhetnek.

A második specifikus cél: Szükségletek kifejezése, asszertivitás fejlődése.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az asszertivitás igen fontos lépése, hogy felismerjék az érzések mögött meghúzódó szükségleteket. Ebben sokat tud segíteni egy szükségletekről alkotott rendszer, hogy jobban meg tudja fogalmazni, mit szeretne. Miért lényeges, hogy meg tudjuk fogalmazni a szükségleteinket? Azért, mert nagyobb a valószínűsége, hogy kielégülnek, ha tudjuk mit akarunk. Szükségleteink helyes szavakba öntésének előnye az, hogy segítségükkel megfelelően tudunk felelősséget vállalni érzéseinkért.

A harmadik specifikus cél: Érzelmek felismerése, kifejezése, érzelmi intelligencia fejlődése.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az érzelmi intelligencia kihatással van a program során elsajátított készségekre, haragkezelésére, és az új tanult kifejezési formákra. Fontos szempont a rossz érzések megfelelő kezelése, az indulatmentes kommunikáció, a feszültségoldás helyes formáinak elsajátítása, mely segíthet elkerülni a szerhasználatot, és egyúttal lehetővé válik a rossz belső érzést kompenzáció nélkül „jobbá tenni”. Felszabadultabbá, boldogabbá válik így az egyén, és a tanár – diák / szülő – gyermek / tanár – szülő / gyerek - gyerek kommunikáció is javulhat, így problémák kevésbé, vagy egyáltalán nem lépnek fej újra.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 40

Óra hossza: 60 perc

Időintervallum: 3 hónap

Hány alkalom: 10

Hány személy tartja: 1

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kiscsoportos formájú foglalkozás játékok, szerepjátékos feladatok alkalmazásával.

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Önismereti és szerepjátékos feladatokat alkalmazása.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Csoportfeladatok, tesztek alkalmazása.


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 2