Drámacsoport.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Zagyvaság Vidékfejlesztési Közhasznú Egyesület

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Juhász Péter

Cím: 3000 Hatvan, Balassi Bálint út 3.

Telefon: 36-30-629-3596

Weboldal: www.zagyvasag.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Drámacsoport.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Friedrich Ágnes

1.5.2. Telefon: 36-70-342-9278

1.5.3. E-mail: agnes.gerda.friedrich@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A program négy alkalommal kínál drámafoglalkozást középiskolás tanulók számára. Az érzelmi- és értékközvetítő nevelést segítő foglalkozások a drámapedagógia eszközeit használva segítik a résztvevőket, hogy eligazodjanak a szerhasználattal járó hiedelmek, tévhitek terén, és a velük járó következmények súlyosságában. A tanítási drámaóra keretein belül a felelősségteljes döntés motívumainak vizsgálata, a belső indíttatás és a külső kényszer összeütközéseinek mérlegelése történik azzal a céllal, hogy egy esetleges hasonló helyzetben vállalható döntést hozzanak a fiatalok. Egyéb területek és célok, amelyek vizsgálat alá kerülnek: konfliktushelyzetek feloldása; érzelmi intelligencia; csúfolódások; határok keresése; identitáskeresés; lány-fiú kapcsolat; hovatartozás; érzelmi kötődés és veszteségérzés hullámvasútjának feldolgozása; szabályok és kötöttségek.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-15 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Hatvan járásban élők.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 60

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 100

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Attitűdváltozás elérése önmagukkal, másokkal, helyzetekkel, szerekkel, szerhasználattal kapcsolatban, változás előidézése a megértéseben. Várható változások, amelyek több területen észlelhetők az egyének szempontjából: - jobb teljesítményt nyújtanak a frontális tanulás terén, - magabiztosabbak lesznek a megoldandó, vagy megértendő feladataik tekintetében, - magabiztosabban kommunikálnak, - fejlődik kreativitásuk, és önmagukat is kreatívnak élik meg, - jobban elfogadják a kötött szabályokat, így szívesebben járnak majd iskolába, - nagyobb örömüket lelik az iskolai feladatokban, - eredményesebb lesz problémamegoldó készségük, - hatékonyabban küzdenek meg a stresszel, - nyitottabbak lesznek a közösségeket érintő ügyekben való részvételre, - empatikusabbá válnak, figyelembe veszik a többi embert is, - fejlődik nézőpont-váltási képességük, - kezdeményezőbbek lesznek, - szívesebben jelennek meg mindenféle művészeti vagy kulturális eseményen, - szabadidős tevékenységük hasznosabban telik, kevesebbet töltenek a televízió és számítógép előtt, több időt fordítva a családra, olvasásra, beszélgetésre.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Új tapasztalatok megszerzése helyzetekről, önmagáról és másokról. Az énkép, a társ- és csoportismeret fejlesztése.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A drámapedagógia szemléletmódja. A résztvevő fiatalok oldaláról megközelítve a dráma csoportos játéktevékenység, melynek során egy képzeletbeli világot építenek fel, melybe a résztvevők szereplőként vonódnak be, valós problémákkal ütköznek, és ennek során újfajta tudásra, tapasztalatra tesznek szert. Tulajdonságait tekintve a tanítási dráma a gyermeki játékból eredeztethető cselekvésmód. „Mintha” jellegű tevékenységben zajlik, az általa megajánlott szerep és szituáció egyértelműen képzeletbeli marad, ami a távolítást, vagyis a résztvevők pszichés biztonságát szolgálja. Bármikor lehetőség van a játékból történő kilépésre. A játszókat nem a történet, hanem az itt és most szintjén vonja be. Célja az új tapasztalatok megszerzése. A drámában a tanár belülről irányít (vagyis szerepbe lépéskor sem színészként, hanem irányítóként van jelen). A tanítási dráma érzelmeket vált ki, méghozzá a drámai szituáció által keltett valós érzelmeket. A foglalkozás legfőbb feladata, hogy a játékban felkínált szerepeken keresztül megteremtse a dráma hangulatát, az énkép, a társ - és csoportismeret fejlesztését. Ezen új élmények vezethetnek el az attitűdváltozáshoz.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 32

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 8 hónap

Hány alkalom: 16

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Drámapedagógia. A módszer ismertetéséhez az egyik tanítási drámaóra felépítését, történetét mutatjuk be példaként. Alapvetés: iskolai osztályban egy tanuló drogdílerekkel áll kapcsolatban, szert kezd árusítani, hogy pénzt keressen. Erre páran felfigyelnek, de nem csinálnak ügyet belőle. Az egyik fiú már a heroinhasználatnál tart és függővé válik. Az osztályfőnökük beszélgetni próbál erről a diákokkal, és felajánlja segítségét („Egyszer talán még lehet segíteni”). Egy esti bulin a heroinos srác rászórja az ételekre a - por állapotú - "könnyebb" drogokat, így az osztálytársak szintén bódult állapotba kerülnek, majd őt eszméletlen állapotban találják. Cél: élethelyzetek megjelenítésével lehetővé tenni a résztvevők számára, hogy átérezzék, átgondolják, mit tennének hasonló helyzetekben. Keressék, határozzák meg a kivezető, segítő utakat. Fókusz: Mikor és hol van az a határ, amikor segíthetünk, vagy segítenünk kell. Tanár szerep: tanár, a heroinos fiú anyja, a bulit tartó lány szülei. Résztvevők szerepei: osztálytársak, szülők, tanár.

Az elérésére fordított óraszám: 32

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 8

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 16 hónap


6. A programban résztvevő személyek

drámapedagógus

Külsős munkatársként: 1