Megelőző felvilágosító szolgáltatás.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Kiút Szenvedélybetegek Gyógyulásáért Közhasznú Alapítvány

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Lippai Pál Józsefné

Cím: 6723 Szeged, Becsei utca 3.

Telefon: 36-30-998-5662

Weboldal: www.kiutalapitvany.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Megelőző felvilágosító szolgáltatás.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2013

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Urbán-Szabó Gábor

1.5.2. Telefon: 36-62-458-448

1.5.3. E-mail: kiutalapitvany@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Megelőző, felvilágosító tevékenységünk főként oktatási intézményeket céloz meg. Ezekben az intézményekben 1-1 tanórán kapunk lehetőséget a szenvedélybetegség kialakulásáról, a "függő karrierről", valamint a felépülés lehetőségéről információt adni. Hatékonynak tartjuk azt, ha már több éve absztinens, józan életmódot folytató függő személy beszél saját függőségéről és felépüléséről. Az addikciók veszélyeire nem csak pszichoaktív szer használata esetén hívjuk fel a tanulók figyelmét, hanem viselkedési függésekkel kapcsolatban is. Filmrészleteket és azok elemzését szívesen használjuk programunkban. A program nem a tiltást szorgalmazza, hanem a protektív tényezőkre hívja fel a figyelmet viselkedésbeli változást célozva, illetve a diszfunkcionális viselkedés, családok lehetséges addiktív zavarok felé történő fordulás veszélyeit emeli ki. Érzelemszabályozás és megküzdési stratégiák maladaptív és adaptív voltát saját élettörténeteken keresztül láthatják a diákok.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 12-30 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Szeged, Csongrád megye.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Középiskolások és felnőttképzésben részt vevők.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 2388

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 450

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A program felvilágosító és megelőző jellegű, elsősorban attitűdváltozást szorgalmaz.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Ismerkedjenek meg az intézménnyel, amely segítséget kínál. Tudja, hogy hova fordulhat segítségkéréssel, problémával.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Ismeretátadás. Prohaska-DiClemente modell, felépülés-központú modell, Minnesota-modell elméleti megközelítései.

A második specifikus cél: Azonosulási pontokat fedezzen fel a témában, a felépülő függő által elmondottakban. Ismerje fel, hogy a megelőzésnek milyen mértékű szerepe lehet; hol tart ő a folyamatban, ha elindult már az. Kockázati tényezők lehetőségeinek feltárása.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Kognitív folyamatok, behaviorista megközelítések, magatartáselméleti nézőpontok.

A harmadik specifikus cél: A tudatosságra való igénye elinduljon. Önreflexíven lássa saját magát viselkedésében és gondolatait érintve egyaránt, és a protektív tényezőket is saját életében éppúgy, mint a kockázati faktorokat.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Egészségfejlesztési koncepció, self-elméletek.

A negyedik specifikus cél: Alternatívák meglétének felismerése az érzések kezeléséhez. Ismerje meg, hogy az érzelemszabályozási zavarnak és az alacsony önértékelésnek, ruminációnak, szociális szorongásnak milyen veszélyei lehetnek. Tudja azt, hogy a megküzdésében és az érzelemszabályozásában történő elakadása milyen eredményeket hozhat.

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Gross-féle elmélet, Lazarus megküzdési modellje, korai analitikus elméletek.

Az ötödik specifikus cél: Motiváció és lelki folyamatok tekintetében önreflexíven lássa saját működését. Ismerje meg, hogy az addiktív zavar, problémás szerhasználat milyen motivációk mentén alakulhat ki, és hogy ezekkel szemben milyen protektív célok jelenhetnek meg.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Motivációs elméleti modellek.

A hatodik specifikus cél: A viselkedési addikciók veszélyei és a digitális világ fejlődése hozta addiktív zavarok ismertetése.

A hatodik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Magatartásformákkal kapcsolatos elméletek, viselkedéselméleti megközelítések.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 1 nap

Hány alkalom: 1

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Frontális ismeretátadás szórólapok segítségével.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Élőkönyvtár módszere, interaktív beszélgetés.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kauzális viszonyt hangsúlyozva interaktív beszélgetés keretében.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Megküzdési stratégiák és alternatívák hangsúlyozása mellett interaktív beszélgetés.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap

Az ötödik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kérdezés módszerével, interaktív módon, saját motiváció kiemelése jelen helyzetben, pl. továbbtanulás, munkalehetőségek.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A hatodik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Frontális módszer, ppt technikával az internetfüggőség vagy éppen a közösségi média pszichológiai háttérmechanizmusainak ismertetése, majd interaktív lehetőség biztosítása.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 2

Addiktológiai konzultáns

Részállásban: 1

Terápiás munkatárs.

Részállásban: 1