Prevenciós célú ifjúsági klub működtetése heti 1 alkalommal.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Szarvasi Nagycsaládosok Barátainak Köre

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Homonnai Tiborné

Cím: 5540 Szarvas, Jókai u. 48.

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Prevenciós célú ifjúsági klub működtetése heti 1 alkalommal.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2004

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Gombár Györgyné

1.5.2. Telefon: 36-20-260-1665

1.5.3. E-mail: halenka11@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Programunkat minden héten, péntek este 19 órától 24 óráig valósítjuk meg (a vírushelyzet okozta korlátozások miatt ez a program sem működik most). Programunk célja: hasznos alternatív szabadidős programok biztosítása elsősorban hátrányos helyzetű fiataloknak. Célunk még személyiségük fejlesztése, valamint pozitív minta nyújtása. Ezeket a lehetőségeket nyújtjuk programunkkal: zenesarok, csocsó, darts, pingpong, társasjátékok és beszélgető sarok. A programokat szakképzett ifjúságsegítő vezeti. Programunk nyitott, oda bárki bejöhet a közösség által megalkotott szabályok betartása mellett. Van, aki rendszeresen igénybe veszi a lehetőséget, és van olyan is, aki csak alkalmanként jön be. Klubunkat azért tudjuk immár 15 éve, folyamatosan működtetni, mert a közösség - azáltal, hogy képes bevonzani új fiatalokat is - mindig képes a megújulásra. A lemorzsolódók helyére mindig jön új fiatal a klubba. Sajnos a vírushelyzet miatti szünet éppen ezt a megújulást teszi most nagyon nehézzé. Az általunk kínált programelemek mindig igazodnak az igénybe vevők korához. Ha sok a 14 év körüli fiatal, akkor az ifjúságsegítő intenzívebben részt vesz a programokban, ha inkább 20 év körüliek járnak, akkor már csak inkább beszélgetésekben vesz részt, ha hozzá fordulnak. Segít, tanácsot ad, de hagyja, hogy programjaikat maguk szervezzék meg, ő csak segítőként van jelen.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-20 évesek (jöhet fiatalabb és idősebb is, de ez a jellemző)

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Szarvas, Békés megye.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Hátrányos helyzetű fiatalok.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 60

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 75

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

A résztvevő fiatalok többsége hátrányos helyzetű tagcsaládjainkból jön be hozzánk. Ők azután már bevonzzák saját barátaikat, kis közösségeiket is. Saját egyesületi tagcsaládjaink és a velünk kapcsolatban álló családok (szolgáltatásainkat igénybe vevő családok) számára szervezünk foglalkozásokat. Ezek nem konkrétan prevenciós célzatúak, de a programoknak részét képezi a prevenció is. Ilyen például a havi rendszerességű anyaklubunk. Ezeken a foglalkozásokon időről-időre szóba kerülnek gyermeknevelési nehézségek, a fiatalok alkohol-, esetleg drogproblémái. A szülők nem mindig tudják, mire figyeljenek. Újra és újra vissza kell térnünk arra, hogy az elsődleges szocializációs színtér a család, és hogy mit tehet a szülő annak érdekében, hogy gyermeke kamaszként sem a szerekhez, hanem szüleihez forduljon segítségért problémái megoldása érdekében.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Célunk a fiatalok számára alternatív, hasznos szabadidő eltöltési lehetőség biztosítása. Célunk, hogy a velünk kapcsolatba kerülő fiatalok olyan magatartásmintákat sajátítsanak el, melyek a többségi társadalom felé elfogadhatók. Célunk a fiatalok demokratikus életre nevelése is, hiszen ezáltal tudnak bevonzani más fiatalokat is, és lesznek képesek saját érdekeik képviseletére, saját sorsuk irányítására. Tapasztalataink szerint, aki több éven keresztül jár hozzánk, annak sikerül hosszú távra is olyan készségeket, értékrendet elsajátítani, amelyek mentén képes egy egészséges, elfogadott életet élni. A klubjainkból kikerülő fiatalok közül a 15 év alatt mindössze 3 fiatalról tudjuk, hogy mégis droghoz nyúl. Már a kezdetek óta sok olyan volt klubtagunk van, aki azóta már szülőként is jól funkcionál. Nem felejtenek el bennünket, vissza-vissza járnak beszélgetni, tanácsot kérni. Persze van olyan is, aki munkánk ellenére is alkohol- vagy drogproblémával küzd, de ez viszonylag alacsony arány. Ha egy fiatal egy évig igénybe veszi ezt a szolgáltatást, az általában évekig velünk marad, és a személyiségében bekövetkező változás látható, akár mérhető is lenne. Ez irányú felmérést, kutatást sajnos nem végeztünk.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A fiatalok közösséggé szervezése, egymást segítő, támogató közösség kialakítása.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A fiatalok már nem elsősorban a szülők, pedagógusok, felnőttek számára szeretnének megfelelni, hanem saját társaiknak, az ő közösségüket keresik. Nem mindegy, hogy ez a közösség milyen. A hátrányos helyzetű gyerekek, fiatalok általában nem vesznek részt iskolán kívül programokon, nem sportolnak, nem járnak semmilyen szakkörbe. Mivel azonban ők is keresik a hasonló fiatalok társaságát, nagy a veszélye annak, hogy ezt kocsmákban, vagy a tereken találják meg. A hozzánk járó fiatalok egy biztonságos környezetben kapnak pozitív társas hatást, így nem csapódnak deviáns fiatalokhoz, nem sajátítanak el deviáns magatartási formákat, illetve elhagyják azt.

A második specifikus cél: A fiatalok önismeretének növelése, kommunikációs képességének fejlesztése, helyes megküzdési stratégiák kialakítása, személyiségük fejlesztése

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A készségek, képességek (önismeret, kommunikáció, problémamegoldás, nemet mondás) és az egész személyiség fejlesztése révén új személyes célkitűzések jelenhetnek meg, tudatos életpálya-tervezés, célok, reális jövőkép, feladatok kitűzésének képessége alakulhat ki. A fiatalokat mindez segíti, hogy képessé váljanak jó döntések meghozatalára, a deviáns közösségek és viselkedési formák elkerülése.

A harmadik specifikus cél: Helyes értékrend kialakítása

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A kedvezőtlen egészségmagatartás erősen összefügg a szocializációs folyamat problematikus voltával. Környezetébe felnőttként az a generáció képes konstruktívan beilleszkedni, amely fiatalként biztos jövőképpel, tervekkel rendelkezik, harmónia jellemzi társas kapcsolatait és az iskolához, tanárokhoz, tanuláshoz fűződő viszonyát. Őket később is kiegyensúlyozott életvitel jellemzi. Ezek a hátrányos helyzetű fiatalok elsődleges szocializációs színterükön nem tudják elsajátítani a társadalmilag elfogadott értékrendet.

A negyedik specifikus cél: Az egészséges életmód iránti igény kialakítása

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Hosszútávú, tartós attitűdváltozást eredményezhet, ha fiatalok megismerik az egészséges életmódot, a sportot, a testmozgást, melyek során kialakulhat az ezek iránti igényük. Mivel a lelki egészség alapja az egészséges életmódnak, így annak kialakításában nyújtott segítség szintén hozzájárul az egészséges életmód iránti igény megjelenéséhez.


S.D.4.3.

S.D.4.3. A szolgáltatás elérhetősége, nyitva tartása

Péntek 19.00-24.00.

S.D.4.4. Hány személy tartja

2


S.D.4.5. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

A vonzó szabadidős tevékenységeken keresztül vonzzuk be a fiatalokat. Felkeressük őket egyrészt tagcsaládjainkon keresztül, másrészt az általuk használt helyeken, harmadrészt pedig az iskolákban. Szívesen vesszük, ha barátaikat is magukkal hozzák a foglalkozásokra. Az általuk is elfogadható, közösen kialakított szabályrendszer (házirend) közös jóváhagyása után a egymás megismerésére, elfogadására és a közösségépítésre fektetjük a hangsúlyt. Ezt egyrészt csoportos beszélgetéseken, személyes elbeszélgetéseken, másrészt közösségépítő tréningjátékokon keresztül érjük el. Nagyon figyelünk arra, hogy bizalmi kapcsolat alakuljon ki köztünk, és a programokon résztvevők között. Ezért nagyon fontosnak tartjuk, hogy amit a beszélgetések, játékok során megosztanak velünk, az ne jusson kívülre. Ha egy adott probléma megoldásához nincs kompetenciánk, akkor megpróbálunk úgy segítőt bevonni, hagy azt a fiatal kérje. Arra is figyelünk, hogy mindig csak olyat ígérjünk meg, amit be tudunk tartani. A bizalmi kapcsolat kialakításában nagyon fontos, hogy tudják, mi mindig igazat mondunk, betartjuk amit ígértünk, és elismerjük, ha valamiben nincs igazunk. A programokat mindig a fiatalokkal közösen, az ő igényeikhez igazítva tervezzük meg, velük közösen. Az aktuális igényeket és problémákat is figyelembe vesszük, rugalmasan tudunk menet közben is módosítani. Mivel a fiatalok jól érzik magukat programjainkon, be tudnak vonzani más fiatalokat is, így egy folyamatosan változó, megújulni képes közösség jön létre.

Hány fős csoportban: 20

Hány személy biztosítja: 2

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

A beszélgetések során is nagy hangsúlyt fektetünk a fiatalok önismeretének növelésére, személyiségük fejlesztésére. Az Ótemplomi Szeretetszolgálat Nemzeti Népegészségügy Központ Országos Tisztifőorvosához benyújtott ÉRTED elnevezésű programja elnyerte az ajánlott egészségfejlesztő program címet. Ezt az iskolai egészségfejlesztő programot a mi szakemberünk állította össze a Szarvasi KEF szakembereivel közösen. Az EFOP-1.4.4-17-2017-00091 számú, Szarvas Város Roma Nemzetiségi Önkormányzata pályázatának keretében Egyesületünk szakemberei valósítottak meg tréningfoglalkozásokat roma lányoknak. Ezt a tréningsorozatot is szakemberünk állította össze. Ez egy komplex programsorozat, amit klubfoglalkozásaink során folyamatosan használunk. A játékos tréninggyakorlatokon tréningblokkokon keresztül (1-1 tréningblokk 6-8 alkalom X 3 óra X 60 perc) fejlesztünk egy-egy területet. A tréningblokkok a következők: énkép- és önismeret-, közösség-, kommunikáció, motiváció-, egészség-fejlesztés, pályaorientáció, családi szerepek, prevenció. A tréningfoglalkozásokat máshol - kötött program és időkeret lévén - meghatározott időblokkban és óraszámban tartjuk, saját ifjúsági klubunkban azonban a résztvevők állapotához, igényeihez igazítjuk, így az időkeret sokkal lazább. Ha felmerül egy-egy probléma, vagy valahol azt látjuk, hogy több, illetve kevesebb idő kell az adott területre, akkor változtatunk a tematikán. Mivel klubunk sok éve folyamatosan működik, nem ragaszkodunk hozzá, hogy a teljes tréningsorozatot akár egy év alatt is megvalósítsuk. Ha több idő kell rá, akkor többet fordítunk erre. A tréningfoglalkozásokon túl csoportos beszélgetéseink során is kitérünk egy-egy témára, és ha arra van szükség, egyéni, személyes kapcsolat során is.

Hány fős csoportban: 20

Hány személy biztosítja: 2

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Hány fős csoportban: 20

Hány személy biztosítja: 2

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:

Az egészséges életmód iránti igény kialakítására törekszünk minden foglalkozás során. Ezt szolgálja maga a klub, hiszen szabadidős tevékenységként itt pingpongoznak, túrázunk, kirándulunk. De a beszélgetések során is hangsúlyt fektetünk a testi és lelki egészségre. A csoportos beszélgetések során rendszeresen érintünk olyan témákat, mint az egészség, szenvedélyek, lelki egészség, függőségek, stb. A tréningfoglalkozások egyik blokkja is erről szól, mely tervezetten 6 alkalom x 3 óra. A megvalósítást azonban rugalmasan igazítjuk. Olyan témákkal foglalkozunk, mint a kultúra és egészség, táplálkozás, sport, higiéné, szellemi egészség, lelki egészség, szociális jóllét. De ha valamilyen problémát látunk, azt beemeljük témáink közé.

Hány fős csoportban: 20

Hány személy biztosítja: 2


6. A programban résztvevő személyek

Pedagógus

Főállásban: 8

Egyéb több mint 60 órás szakirányú tanfolyami végzettséggel rendelkező munkatárs

Önkéntesként: 1