1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztály
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Dr. Beke Gabriella
Cím: 5000 Szolnok, Ady Endre út 35-37.
Telefon: 36-56-523-361
Weboldal: www.kormanyhivatal.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Boldogságóra, a lelki egészség témakörében előadás a pozitív pszichológia felhasználásával.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2019
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Bordásné Ignácz Ildikó
1.5.2. Telefon: 36-56-523-349
1.5.3. E-mail: bordasne.ildiko@jasz.gov.hu
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A módszer lényege, hogy a kiképzett boldogságóra oktatók segítségével a diákok csoportosan és egyénileg ismerik meg a boldogság fő összetevőit. Mindeközben olyan gyakorlatok elvégzésére inspirálják őket, amelyek – a boldogságkutatók tapasztalatai alapján – hozzájárulnak a gyerekek boldogságszintjének növekedéséhez. A boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget. Mindezeket empirikus kutatások eredményei bizonyítják. A program a pozitív pszichológia segítségével - az elméleti alapokon túl - gyakorlati feladatokon keresztül kerül bemutatásra, ahol a résztvevők azokat a technikákat sajátítják el, melyekkel el lehet érni a változást, a mentális egészség javítását. A programban résztvevők kisebb eséllyel lesznek dohányzók, szerfogyasztók. A nemet mondás képessége is nő a körükben.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 6-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Jász-Nagykun-Szolnok megye.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 1600
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 2000
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Az iskolában és azon kívül is
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
A pedagógusok közreműködésével lehet állandó a kapcsolat a gyermekek, diákok és a boldogságóra oktatók között.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A program célja a boldogságra való képesség fejlesztése, a mentális egészség javítása, mellyel a programban résztvevők kisebb eséllyel lesznek dohányzók, szerfogyasztók, és a nemet mondás képessége is nőhet a körükben.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: A program mind a tanárok, mind a gyermekek lelki jól-létével foglalkozik, közvetetten pedig a szülők bevonására is lehetőséget nyújt. Jó kiegészítője lehet az óvodai vagy iskolai munkának, segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozza.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Nevelési koncepció. Cél olyan optimista, magabiztos és kitartó óvodások és iskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező iskolássá, majd felnőtté válnak.
A második specifikus cél: A boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem hogy vezérfonalat adjon az óvodásoknak, iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint hogy lehetőséget adjon a testi-lelki egészség megtartásához szükséges tényezők tanulmányozására és tudatosítására.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: "Boldog gyermek boldog felnőtté válhat" elképzelés. A boldogságórák által a gyermekeknek lehetőségük nyílik a figyelemre, az odafigyelésre, a megértésre, az érzelmek kifejtésére, megbeszélésére, a boldogság összetevőinek megtapasztalására. A boldogságórák tartásának minél fiatalabb, akár már óvodás korban is fontos szerepe lenne (minél hamarabb szerzik meg ezeket a tapasztalatokat, annál hamarabb tudják a saját életükre, a mindennapjaikra rávetíteni.) A szereztt tapasztalatok meghatározóak lehetnek a jövőbeni életükben is (boldog gyerekekből boldogabb felnőtteké válhatnak ez által.).
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám:
Időintervallum: 10 hónap
Hány alkalom: 10
Hány személy tartja: 1
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A program 10 témakörből áll, és a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben. Elméleti és gyakorlati feladatok megvalósításával, folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszt. A boldogságóra kiképzett oktatók közreműködésével zajló foglalkozás, melyet munkát a korosztályi szinten rendelkezésre álló tankönyv és munkafüzet segít. A Jobb Veled a Világ Alapítvánnyal működünk közre a program megvalósításában.
Az elérésére fordított óraszám: 48
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 10
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 1
Elérésének időintervalluma: 10 hónap
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök (10) sorrendben: A hála gyakorlása, Az optimizmus gyakorlása, Társas kapcsolatok ápolása, Boldogító jó cselekedetek, Célok kitűzése és elérése, Megküzdési stratégiák, Apró örömök élvezete, A megbocsátás gyakorlása, Testmozgás (egészséges életmód), Fenntartható boldogság. Elméleti és gyakorlati feladatokkal zajlik a foglalkozás.
Az elérésére fordított óraszám: 48
Óra hossza: 45 perc
Hány alkalom: 10
Hány fős csoportban: 15
Hány személy tartja: 1
Elérésének időintervalluma: 10 hónap
6. A programban résztvevő személyek