Boldogságóra, a lelki egészség témakörében előadás a pozitív pszichológia felhasználásával.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Népegészségügyi Főosztály

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Dr. Beke Gabriella

Cím: 5000 Szolnok, Ady Endre út 35-37.

Telefon: 36-56-523-361

Weboldal: www.kormanyhivatal.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Boldogságóra, a lelki egészség témakörében előadás a pozitív pszichológia felhasználásával.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2019

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Bordásné Ignácz Ildikó

1.5.2. Telefon: 36-56-523-349

1.5.3. E-mail: bordasne.ildiko@jasz.gov.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A módszer lényege, hogy a kiképzett boldogságóra oktatók segítségével a diákok csoportosan és egyénileg ismerik meg a boldogság fő összetevőit. Mindeközben olyan gyakorlatok elvégzésére inspirálják őket, amelyek – a boldogságkutatók tapasztalatai alapján – hozzájárulnak a gyerekek boldogságszintjének növekedéséhez. A boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem, hogy vezérfonalat adjon az iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint a testi-lelki egészségmegtartás tényezőinek tanulmányozására adjon lehetőséget. Mindezeket empirikus kutatások eredményei bizonyítják. A program a pozitív pszichológia segítségével - az elméleti alapokon túl - gyakorlati feladatokon keresztül kerül bemutatásra, ahol a résztvevők azokat a technikákat sajátítják el, melyekkel el lehet érni a változást, a mentális egészség javítását. A programban résztvevők kisebb eséllyel lesznek dohányzók, szerfogyasztók. A nemet mondás képessége is nő a körükben.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 6-18 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Jász-Nagykun-Szolnok megye.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 1600

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 2000

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • Munkahely

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

A pedagógusok közreműködésével lehet állandó a kapcsolat a gyermekek, diákok és a boldogságóra oktatók között.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A program célja a boldogságra való képesség fejlesztése, a mentális egészség javítása, mellyel a programban résztvevők kisebb eséllyel lesznek dohányzók, szerfogyasztók, és a nemet mondás képessége is nőhet a körükben.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A program mind a tanárok, mind a gyermekek lelki jól-létével foglalkozik, közvetetten pedig a szülők bevonására is lehetőséget nyújt. Jó kiegészítője lehet az óvodai vagy iskolai munkának, segítségével lehetőség nyílik arra, hogy a hagyományos tudásmegosztást és az életben szükséges személyes és szociális kompetenciák fejlesztését összhangba hozza.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Nevelési koncepció. Cél olyan optimista, magabiztos és kitartó óvodások és iskolások nevelése, akik megoldandó feladatként kezelik a mindennapi kihívásokat, észreveszik az élet szépségeit, az örömteli pillanatokat, és boldog, határozott, pozitív énképpel rendelkező iskolássá, majd felnőtté válnak.

A második specifikus cél: A boldogságórák célja nem az, hogy problémamentes életmodellt állítson a fiatalok elé, hanem hogy vezérfonalat adjon az óvodásoknak, iskolásoknak, hogy könnyebben nézzenek szembe a kihívásokkal, képesek legyenek megbirkózni a problémákkal, valamint hogy lehetőséget adjon a testi-lelki egészség megtartásához szükséges tényezők tanulmányozására és tudatosítására.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: "Boldog gyermek boldog felnőtté válhat" elképzelés. A boldogságórák által a gyermekeknek lehetőségük nyílik a figyelemre, az odafigyelésre, a megértésre, az érzelmek kifejtésére, megbeszélésére, a boldogság összetevőinek megtapasztalására. A boldogságórák tartásának minél fiatalabb, akár már óvodás korban is fontos szerepe lenne (minél hamarabb szerzik meg ezeket a tapasztalatokat, annál hamarabb tudják a saját életükre, a mindennapjaikra rávetíteni.) A szereztt tapasztalatok meghatározóak lehetnek a jövőbeni életükben is (boldog gyerekekből boldogabb felnőtteké válhatnak ez által.).


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám:

Időintervallum: 10 hónap

Hány alkalom: 10

Hány személy tartja: 1

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A program 10 témakörből áll, és a tanév minden hónapjában olyan témát jár körül, mely segíti és támogatja a gyerekeket a hétköznapi problémákkal való megküzdésben. Elméleti és gyakorlati feladatok megvalósításával, folyamatos önismereti fejlesztéssel és boldogságérzetet fokozó technikák bemutatásával személyes, lelki egészségüket is tápláló kompetenciáikat fejleszt. A boldogságóra kiképzett oktatók közreműködésével zajló foglalkozás, melyet munkát a korosztályi szinten rendelkezésre álló tankönyv és munkafüzet segít. A Jobb Veled a Világ Alapítvánnyal működünk közre a program megvalósításában.

Az elérésére fordított óraszám: 48

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 10

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 10 hónap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit. Az egyes témakörök (10) sorrendben: A hála gyakorlása, Az optimizmus gyakorlása, Társas kapcsolatok ápolása, Boldogító jó cselekedetek, Célok kitűzése és elérése, Megküzdési stratégiák, Apró örömök élvezete, A megbocsátás gyakorlása, Testmozgás (egészséges életmód), Fenntartható boldogság. Elméleti és gyakorlati feladatokkal zajlik a foglalkozás.

Az elérésére fordított óraszám: 48

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 10

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 10 hónap


6. A programban résztvevő személyek