Óvodai Dohányzásmegelőzési Program.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Dohányzás Fókuszpont

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Demjén Tibor

Cím: 1054 Budapest, Akadémia u. 3.

Telefon: 36-30-444-5682

Weboldal: https://fokuszpont.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Óvodai Dohányzásmegelőzési Program.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

1994

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Demjén Tibor

1.5.2. Telefon: 36-30-444-5682

1.5.3. E-mail: tibor.demjen@emmi.gov.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Az egészségfejlesztési szakemberek véleménye szerint már attól az életkortól érdemes szervezett és hatásos dohányzás-megelőzési tevékenységet végezni, amikor a gyermeket dohányzásra ösztönző, negatív egészséghatások érhetik - befolyásolva jelenlegi és későbbi egészség-magatartását -, azaz óvodás korától kezdve. Alapvető viselkedésminták vésődnek be a dohányzással kapcsolatosan is. A megelőzés leghatékonyabb formája, ha olyan készségek és kompetenciák alakulnak ki a gyermekekben, amelyek segítségével saját maguk kerülhetik el a kockázati magatartás kialakulását. Az egészséges életmód kialakulásának nélkülözhetetlen feltétele, hogy a gyermek megismerje azokat a káros hatásokkal kapcsolatos információkat, amelyeket később figyelembe tud venni a dohányzásra ösztönző befolyásokkal szemben. Ebből kiindulva fejlesztettük ki 1994-ben az Óvodai Dohányzás Megelőzési Programot (ÓDMP), a program részletes leírása elérhető itt: http://www.dohanyzasvisszaszoritasa.hu/ovodai_dohanyzas_megelozesi_program.html). A program kidolgozásánál a legfőbb szempont az volt, hogy a gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve, olyan óvodapedagógiai anyag készüljön, amelynek segítségével sikeresen lehet információt átadni, és a fent említett készségeket, kompetenciákat kialakítani. A program egyben ,,közvetítő közeg is a gyermek, óvónő, védőnő és a szülők között. A program nagycsoportos gyermekek életkori sajátosságainak megfelelő. A saját óvodai nevelési programba beépítve a folyamatos feldolgozás az ismeretek elmélyülését segíti elő. A program az érzékelés, a személyiség, az egészséges életmód és a dohányzás témaköreit foglalja magában, amelyeken keresztül a programhoz kidolgozott (Csiszta mókus négy élete című) mese egyes fejezeteit és a hozzájuk tartozó feladatsorokat dolgozzák fel. A feladatsorok olyan játékok, tevékenységek gyűjteményei, amelyek speciálisan hozhatók összefüggésbe a dohányzással. A program feldolgozása az óvónő, a gyermekek és a szülő kölcsönös együttműködését igényli. A program fő célkitűzése az óvodáskorú gyermekek egészségének védelme. A program elemei és módszerei a dohányzás, mint káros szenvedély kialakulásának megelőzésére, továbbá a passzív dohányzással kapcsolatos elutasító attitűd kialakítására irányulnak. A program feladatai: •Az egyéni ismeretek feltérképezése és fejlesztése a dohányzással kapcsolatosan, •Az életkori sajátosságoknak megfelelő szintű készségek és képességek kialakítása, •Az egészséges életmód választását megkönnyítő, dohányzással kapcsolatos attitűd formálása, •A passzív dohányzás kényszere elleni, aktív fellépés kialakítására való törekvés. A témakörök feldolgozásával, a hozzájuk kapcsolódó fogalmak tisztázásával, valamint az ok-okozati tényezők feltárásával a gyermek ismeretei bővülnek, ami későbbi viselkedését nagymértékben, pozitívan befolyásolhatja. Ahhoz, hogy a gyermek a megszerzett új ismeretek révén ne kerüljön számára feldolgozhatatlannak, megoldhatatlannak tűnő konfliktusba, nagyon lényeges, hogy a szülők is értesüljenek a gyermekek felé eljuttatott információkról. A dohányzó szülők leszokásának támogatása nem tartozik a program elsődleges céljai közé. Az előkészület elengedhetetlen része a szülők tényleges bevonása a folyamatba. A program alapját képezi a cseresznyés szimbólum, a Csiszta mókus négy élete című mese, illetve a hozzá tartozó témakörök és fogalmak. A program négy témakört foglal magában: érzékelés, személyiség, egészséges életmód és dohányzás. Az egyes témakörökön belül definiáljuk a legfontosabb definíciókat, majd tevékenységeken keresztül ismertetjük meg őket a gyermekekkel. A program megvalósítása az előkészületeken túl 4+1 egymást követő napot igényel. Az óvónőnek négy egymást követő napon lehetősége van a fent említett négy témakörrel foglalkozni, majd az ötödik, összefoglaló napon lehetőség van az elsajátított ismeretek összegzésére. A program segítségével kialakul a gyermekekben: • A dohányzás elutasításáért felelős attitűdváltozás • A dohányzás káros hatásaival kapcsolatos tudásbővülés • A passzív dohányzás elleni aktív fellépés képessége.


K.3. Célpopuláció

K.3.1. Program/szolgáltatás által közvetlenül elérni kívánt célcsoportot

K.3.1.1. Életkori jellemzők: 18 év felettiek.

K.3.1.2. Foglalkozási jellemzők: Óvodapedagógusok.

K.3.1.3. Földrajzi jellemzők: Országos program.

K.3.1.4. Egyéb jellemzők:

K.3.2. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

K.3.3. Hány főt képzett ki?

K.3.4. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban

K.3.5. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne


K.4. Célok

K.4.1. Végső cél

Olyan óvodapedagógiai program 0-24 órában való online elérhetővé tétele, amelynek segítségével gyermekek életkori sajátosságait figyelembe véve sikeresen lehet információt átadni, és olyan készségeket és kompetenciákat kialakítani gyermekekben, amelyek segítségével saját maguk kerülhetik el a dohányzással kapcsolatos kockázati magatartás kialakulását.

K.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

K.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok


S.K.4.

S.K.4.3. A szolgáltatás elérhetősége, nyitvatartása

Hétfő 0-24
Kedd 0-24
Szerda 0-24
Csütörtök 0-24
Péntek 0-24
Szombat 0-24
Vasárnap 0-24

S.K.4.5. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
A program módszertani alapját képezi a cseresznyés szimbólum, a Csiszta mókus négy élete című mese, illetve a hozzá tartozó témakörök és fogalmak. A program négy témakört foglal magában: érzékelés, személyiség, egészséges életmód és dohányzás. Az egyes témakörökön belül definiáljuk a legfontosabb definíciókat, majd tevékenységeken keresztül ismertetjük meg őket a gyermekekkel. A program megvalósítása az előkészületeken túl 4+1 egymást követő napot igényel. Az óvónőnek négy egymást követő napon lehetősége van a fent említett négy témakörrel foglalkozni, majd az ötödik összefoglaló napon lehetőség van az elsajátított ismeretek összegzésére.

Hány fős csoportban: 1

Hány személy biztosítja: 0

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek:
Cseresznyés szimbólum értelmezése: a cseresznyés szimbólum az óvodai dohányzás megelőzési program egyik legfontosabb jelképe. A szimbólum alapját képező piros cseresznye a zöld levéllel az egészség jelképe. Kerek, egyszerű formája könnyen értelmezhető és memorizálható a gyermekek számára.A program kezdetekor fontos a gyermekekkel közösen értelmezni a szimbólum jelentését, illetve fontos annak meghatározása, hogy hová helyezik otthon a cseresznyés szimbólumot tartalmazó matricát, mivel abban a helyiségben, attól a pillanattól kezdve dohányozni nem szabad. A gyermekek ezáltal serkenthetőek az otthoni környezetben történő passzív dohányzás elkerülésére, a dohányzással szembeni elutasító magatartásuk kialakítására.

Hány fős csoportban: 1

D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 5-7 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Országos.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Elsősorban nagycsoportba járó gyermekek.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A célpopuláció egyéb saját közege (pl. utca, szabadidő eltöltésének helyszíne, otthon, szórakozóhely)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Szülők.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Az óvodáskorú gyermekek egészségének védelme, a dohányzás és a passzív dohányzás, a káros szenvedély kialakulásának megelőzése.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A dohányzás elutasításáért felelős attitűdváltozás, és a dohányzás káros hatásaival kapcsolatos tudásbővülés elérése.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az Egészségügyi Világszervezet szerint a dohányzásmegelőzési programok alkalmazása – az egészséges életmódra nevelés alapvető részeként – kiemelt jelentőségű már fiatal gyermekkorban. Az FCTC „Oktatás, képzés és lakossági tudatosság” című 12. cikkének kapcsán is lényeges feladat a dohányzás-visszaszorítási kérdésekkel kapcsolatos lakossági tudatosság elősegítése és erősítése. A CDC 2014-es ajánlása szerint az átfogó dohányzás-visszaszorításnak tartalmazni kell a dohánytermékek árának növelését, dohányfüstmentes politikákat, valamint támogatnia kell az egészségkommunikációs kampányokat, és elérhetővé kell tennie a leszokást segítő rendszert minden dohányos számára. Az átfogó dohányzás-visszaszorítás célja, hogy megelőzze a fiatalok és fiatal felnőttek rászokását, elősegítse a leszokást, felszámolja a passzív dohányzásnak való kitettséget, valamint azonosítsa és megszüntesse a társadalom különböző rétegeiben fennálló dohányzással összefüggő egyenlőtlenségeket.

A második specifikus cél: A passzív dohányzás elleni aktív fellépés képességének kialakítása.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az WHO Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezménye (WHO FCTC) 8. cikkének végrehajtását szolgáló irányelvek kiemelt célkitűzései alapján a dohányfüstexpozíció elleni hatékony védelem a népegészség védelmét szolgáló legjobb gyakorlatok alkalmazását teszi szükségessé. Számos mértékadó tudományos testület állapította meg, hogy a másodlagos dohányfüst rákkeltő, illetve azt, hogy a dohányfüst-expozíciónak nincsen biztonságos szintjei.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 5

Óra hossza: 60 perc

Időintervallum: 5 nap

Hány alkalom: 5

Hány személy tartja: 1

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A program módszertani alapját képezi a cseresznyés szimbólum, a Csiszta mókus négy élete című mese, illetve a hozzá tartozó témakörök és fogalmak. A program négy témakört foglal magában: érzékelés, személyiség, egészséges életmód és dohányzás. Az egyes témakörökön belül definiáljuk a legfontosabb definíciókat, majd tevékenységeken keresztül ismertetjük meg őket a gyermekekkel. A program megvalósítása az előkészületeken túl 4 1, egymást követő napot igényel. Az óvónőnek négy egymást követő napon lehetősége van a fent említett négy témakörrel foglalkozni, majd az ötödik összefoglaló napon lehetőség van az elsajátított ismeretek összegzésére.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 4

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 5 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Cseresznyés szimbólum értelmezése: a cseresznyés szimbólum az óvodai dohányzás megelőzési program egyik legfontosabb jelképe. A szimbólum alapját képező piros cseresznye a zöld levéllel az egészség jelképe. Kerek, egyszerű formája könnyen értelmezhető és memorizálható a gyermekek számára. A program kezdetekor fontos a gyermekekkel közösen értelmezni a szimbólum jelentését, illetve fontos annak meghatározása, hogy hová helyezik otthon a cseresznyés szimbólumot tartalmazó matricát, mivel abban a helyiségben, attól a pillanattól kezdve dohányozni nem szabad. A gyermekek ezáltal serkenthetőek az otthoni környezetben történő passzív dohányzás elkerülésére, a dohányzással szembeni elutasító magatartásuk kialakítására.

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

óvodapedagógus

Főállásban: 8