1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Esélyteremtő Nonprofit Kft.
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Hudákné Orosz Judit
Cím: 3525 Miskolc, Patak u. 8 1/1.
Telefon: 36-30-863-5528
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Komplex drogprevenció és egészségfejlesztési program.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2019
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Hudákné Orosz Judit
1.5.2. Telefon: 36-30-863-5528
1.5.3. E-mail: eselyteremto@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A tevékenységre az EFOP-1.8.7-16-2017-00043 azonosítószámú, "A szenvedélybetegség megelőzése, visszaszorítása a közösségi kohézió erősítésével" című pályázat keretén belül működő, iskolán kívüli programként kerül sor. Drogprevenciós beszélgetések, szituációs játékok, drámapedagógiai elemek alkalmazásával a programban részt vevő fiatalokban rejlő érzések felszínre juttatása és a problémák iránti érzékenyítés a cél. Ezzel elérhető, hogy a résztvevők aktív részesei legyenek a foglalkozásnak, melynek során feltehetik kérdéseiket az őket foglalkoztató témakört illetően. Szerepjátékok segítségével dolgozunk a fiatalok életvezetési készségei fejlesztésén. A program által a részt vevő fiatalokban tudatosulhatnak viselkedésük, cselekvéseik mozgatórugói, hatékony problémamegoldási mechanizmusok alakulhatnak ki bennük. Döntéskészségük fejlődhet, jogkövető, társadalmilag elfogadott értékrend alakulhat ki bennük. Szociális készségeik, képességeik fejlődnek, ezáltal a társadalomba történő integrálódásuk sikeresebb lesz.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Szerencs, Borsod-Abaúj- Zemplén megye
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 288
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 250
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Nincs.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A program általános célja a droghasználat, a szenvedély-magatartás kialakulásának megelőzése. Célunk, hogy az általunk elért populáció hatékony stratégiák alkalmazásával képessé váljon az egészségtudatos életmódra.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Objektív és hiteles ismeretközlés a választási lehetőségek tudatosítása, a szerfogyasztással kapcsolatos attitűdváltozás elérése, és az egészségmotiváció erősödése céljából. Az önismeret és önkontroll fejlesztése, pozitív énkép kialakítása, a problémák felismerése, kezelése.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Tapasztalatunk szerint térségünkben a fiatalok elérésére és hatékony segítésére egyre növekvő igény mutatkozik, mivel a szerfogyasztás egyre nagyobb mértékben van jelen a fiatalok különböző csoportjaiban. Szolgáltatásainkhoz egyre több jelzés érkezik hozzátartozóktól, a fiatalokkal kapcsolatban álló szakemberektől, társszolgáltatóktól. Egyértelműen jelentősen megnövekedett az igény a veszélyeztetett - vagy akár már érintett - célcsoport egészségfejlesztésével, ismeretbővítésével kapcsolatosan. Az egészség értékként kezelése, az egészségmotiváció fejlesztése minél korábbi életkorban meg kell jelenjen. A fiatalok droghasználattal kapcsolatos információi és szociális készségei (pl. kommunikációs készség, érzelmek kifejezésének képessége) hiányosak. Az önismeret fejlesztésére irányuló gyakorlatok segítségével a kortársak általi befolyásolás ereje is csökkenhet, megtanulnak a fiatalok reálisan, körültekintőbben dönteni bizonyos konfliktusos és veszélyhelyzetekben. Elméleti alapok, szakirodalmi háttér: - Szabályozás a célzott és indikált prevenció területén I. Kutatási eredmények, legjobb gyakorlatok és eddigi szabályozási tapasztalatok /TÁMOP 5.4.1 projekt IV. pillér, Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet / - Kézikönyv drog-prevenciós beavatkozások tervezéséhez és értékeléséhez. - Nemzeti Drogellenes Stratégia 2013-2020
A második specifikus cél: Kommunikációs-, konfliktus- és stresszkezelési készségek fejlesztése. Érdekérvényesítő, önkifejezési- és problémamegoldó képességek fejlesztése. A kortársproblémák és a családi konfliktusok kezelésének eredményesebbé tétele.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 72
Óra hossza: 60 perc
Időintervallum: 4 hónap
Hány alkalom: 18
Hány személy tartja: 4
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kiscsoportos foglalkozások, készségfejlesztés. Ismeretközlés informális előadásokkal, kisfilmek interaktív feldolgozásával. Az elsődleges célhoz kapcsolódó foglalkozások két részből állnak, valamint egyenként 3 témakört ölelnek fel.I. rész: Ismeretközlés interaktív előadások és kisfilmek feldolgozásával. 1. A drogokkal kapcsolatos ténybeli ismeretek bővítése, információnyújtás a drogok hatásairól, veszélyeiről, a kábítószer probléma társadalomra, közösségre, családra és egyénre gyakorolt hatásáról.2. Interaktív csoportmunka és a játék segítségével a résztvevők döntésképességének javítása, a nemet mondás és véleményformálás képességének fejlesztése is elérhető.3. Droghasználattal kapcsolatos kisfilm vetítése, annak csoportos feldolgozása.II. rész: Önismeret fejlesztése és a döntéshozatali képesség javítása. Az 1. témakör során asszertivitás-teszt kitöltése, annak megbeszélése, asszociációs játékok, mozgásos-játékos feladatok kerülnek alkalmazásra. A 2. témakör feldolgozása során elméleti alapok (döntéshozatal-mérlegelés, döntési fázis) megbeszélése, gyakorlati megvalósítása történik szituációs játékokkal. A 3. témakör feldolgozásakor a nemet mondás készségének gyakorlása szituációs gyakorlatokkal történik, a megfelelő problémamegoldás, együttműködés, a kreativitás és az improvizációs készség fejlesztése áll még a középpontban.
Az elérésére fordított óraszám: 48
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 24
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 3
Elérésének időintervalluma: 4 hónap
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A kommunikációs, konfliktus- és stresszkezelési készségek fejlesztésének eszköztára: Interaktivitás, a fiatalok aktív részvételének ösztönzése. Szituációs játékok drámapedagógiai elemek felhasználásával, kisfilmek interaktív feldolgozása, informális beszélgetések. A kommunikációs stílusok megismerésével, a pozitív és negatív érzések kifejezésével és a szociális készségek fejlesztésével erősödik a fiatalok döntésképessége, mely egyúttal segíti a szerrel való kínálás lehetőségeinek elutasítását is. Szituációs gyakorlatok segítségével képessé válnak a fiatalok a konstruktív problémamegoldásra és stresszkezelésre. Az élettapasztalatokból hozott szituációs játékok segítségével a fiatalok hatékonyabban tudnak kommunikálni, fejlődnek konfliktus- és stresszkezelési technikáik, a kortárs problémák és családi konfliktusok kezelése is eredményesebbé válhat.
Az elérésére fordított óraszám: 24
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 12
Hány fős csoportban: 12
Hány személy tartja: 1
Elérésének időintervalluma: 4 hónap
6. A programban résztvevő személyek
Pszichológus
Külsős munkatársként: 2
Pedagógus
Külsős munkatársként: 1
szociálpedagógus
Külsős munkatársként: 1