„Délibáb” Beszélgetés káros és egészséges szenvedélyekről.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

MI-ÉRTÜNK Prevenciós és Segítő Egyesület.

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Mező Andrea

Cím: 5600 Békéscsaba, Kazinczy u 6/1.

Telefon: 36-70-502-2103

Weboldal: www.mi-ertunk.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

„Délibáb” Beszélgetés káros és egészséges szenvedélyekről.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2008

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Mező Andrea

1.5.2. Telefon: 36-70-502-2103

1.5.3. E-mail: mezo.andrea@mi-ertunk.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Délibáb Önismereti, konfliktuskezelési csoport az egészségfejlesztés jegyében. Általános- és középiskolás osztályoknak egy megelőző jellegű egészségvédelmi felvilágosítás, pozitív egészség-magatartás kialakítása, különböző agresszió-, stressz-, és konfliktuskezelési technikák elsajátítása játékos elemekkel egybekötve, bizonyos keretek között. Amikor egy ilyen csoport elkezdődik, tisztázunk pár fontos szabályt, amelyek a titoktartásról, a segítő - diák bizalmáról szólnak, majd teszünk egy bemutatkozó kört, ahol kiderül, mi az a játék, mi az a téma, amire az adott csoport kíváncsi. Ilyenkor egy odaillő játékkal vezetjük be az aktuális témát, így spontán, nem direkt módon alakul a csoportmunka. A játékok során a diákok jobban megismerik egymást és önmagukat, valamint elsajátíthatnak életvezetéssel kapcsolatos módszereket, amelyeket tovább tudnak vinni későbbi emberi kapcsolataikba. Délibáb szülőknek: Egy diasorral készülünk ezen előadásokra az aktuális droghelyzetről, designer drogokról beszélünk és tartunk bemutatót. A gyermek - szülő kapcsolatról is szó esik, melynek során a szülők hatékony technikákat sajátíthatnak el arról, hogyan vehetik észre, ha probléma van a gyermekkel, és hogyan érhetik el, hogy a gyermek bizalommal forduljon feléjük.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Békés megye.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Alap- és középfokú oktatási intézménymények tanulói (elsődlegesen középiskolák).

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 250

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 250

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Délibáb szülőknek, pedagógusoknak, alkalmanként 90 percben: Egy diasorral készülünk ezen előadásokra az aktuális droghelyzetről, designer drogokról beszélünk, és tartunk bemutatót, valamint gyermek-szülő kapcsolatról is szó van, ahol a szülők hatékony technikákat sajátíthatnak el arról, hogyan vehetik észre, ha probléma van a gyermekkel, és hogyan érhetik el, hogy a gyermek bizalommal forduljon feléjük.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Végső cél a drogfogyasztás és a viselkedéses függőségek megelőzése, és hogy a diákok figyeljenek önmagukra, egészségtudatos életet éljenek, és fontos legyen számukra saját lelki fejlődésük.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A résztvevő fiatal megnyíljon a csoportfoglalkozáson, őszinte legyen, tudjon beszélni önmagáról, be tudja azonosítani érzéseit, és tudja kifejezni azokat.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az eredményes személyiségfejlesztő csoportmunkát lehetővé tevő tényezőkkel (nyitottság-bátorság-felvállalás-önelfogadás) kapcsolatos elképzelés.

A második specifikus cél: A fiatalok számára új, kreatív, agresszió-, stressz- és konfliktuskezelési alternatívák bemutatása, azok kipróbálása. Középtávú cél, hogy folyamatos kapcsolat alakuljon ki az iskolákkal, mely által az ilyen jellegű egészség- és készségfejlesztő programok beépülhetnek az iskola életébe.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Magatartási alternatívák modellje. Az egyetlen, amin biztosan képesek a fiatalok változtatni ebben a társadalmi-gazdasági környezetben, az a saját belső viszonyulásuk, önismeretük, életvezetési tudatosságuk, érzelmi intelligenciájuk fejlesztése, stressz-, konfliktus- és krízishelyzeteik kezelése.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 2 hét

Hány alkalom: 2

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Önismereti játékok (pl. bemutatkozás példa adásával: „Én és a legkedvesebb hobbim/legelőnyösebb tulajdonságom"). Szociometria kötött mondatkezdéssel (pl: "álljon ide aki kóstolta már az alkoholt).

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kérdés-kártyák alkalmazásával plenáris beszélgetés kialakítása (pl. Drogokkal kapcsolatos kártyák kiosztása során kérdések: Mi van a kezedben? Miért fogadtad el? Mi a beetetés? Mire kell vigyázni nyilvános szórakozóhelyen? Milyen káros szenvedélyekről hallottál? Mit próbáltál már ki? Féltesz-e valakit?). A beszélgetés a résztvevők igényei, egyéni történetei szerint alakul. Érzés-kártyák és kötött mondatkezdés alkalmazása érzések kifejezésére (A kártyákon különféle érzéseket találnak. Mindenki húz egyet úgy, hogy nem látja, mi van a kártyán. Amikor kihúzták, mindenki átgondolja, mikor érzett úgy utoljára. A mondat így fog kezdődni: Utoljára akkor voltam „csalódott”……és elmond egy történetet). Forgószék módszerével és kötött mondatkezdéssel pozitív visszajelzés, megerősítés adása egymásnak: a diákok körben ülnek, és egy valaki a székével együtt beül a kör közepére. A többiek egyesével odamennek hozzá, megfogják a vállát és azt mondják: „Azt szeretem benned hogy….”. „Háromszoros figyelmet kérek” nevű játék: A résztvevő egy listából 3 befejezetlen mondatot kiválaszt és megosztja a többiekkel. Játék az előítéletekkel kapcsolatban (Leila és Mohamed története): Egy történetet hallanak a résztvevők kevés információval. El kell dönteniük: ki a kedvenc szereplőjük, és kit szeretnek a legkevésbé. Ezután elolvassuk a történetet fontos információkkal kiegészítve. Érzések, gondolatok kifejezését segítő játék („Mi a téma?”). A csoportvezető kimond egy szót, és akinek dobja a labdát, az elmondja a szóval kapcsolatos gondolatait, érzéseit. (Pl: „család”,”agresszió”). Visszajelzések gyűjtése, zárás: „Ki hogy érezte magát? Mit tanult? Mit visz magával? Elégedettségi kérdőív kitöltetése.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 20

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 1

Addiktológiai konzultáns

Főállásban: 1