K.I.A.B.Á.L. társasjáték.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

DrogPont Szenvedélybetegeket Segítő Szolgálat

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Tóth Krisztina

Cím: 9200 Mosonmagyaróvár, Kormos István ltp. 1-9. fsz 7.

Telefon: 36-96-566-132

1.3. A programok, szolgáltatás neve

K.I.A.B.Á.L. társasjáték.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2018

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Tóth Krisztina

1.5.2. Telefon: 36-96-566-132

1.5.3. E-mail: info@drogpont.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A Kispesti Gyermekjóléti Központ, a Kispesti Rendőrkapitányság és a Kispesti Munkásotthon Művelődési Ház „Mondj Nemet!” Prevenciós programja kidolgozott egy komplex bűnmegelőzési és drogprevenciós, K.I.A.B.Á.L. nevű társasjátékot, amely teljes körű prevenciót képes megvalósítani 5-9. osztályos diákok számára egy játékos vetélkedő formájában. A társasjáték négy témát ölel fel: iskola/szabadidő, drog, bűnügy, illetve áldozattá válás. Ezt a prevenciós módszert 2018-ban sajátítottuk el egy képzés keretében, s azóta visszük az iskolák számára, amennyiben a pedagógus felkér a foglalkozás megtartására.  Az iskola/szabadidő kérdések főbb témái: iskolai hiányzások, magántanulóság, segítő szervezetek munkái, gyermekvédelem, hasznos szabadidő eltöltés.  A drog kérdések főbb témái: drogfogyasztás veszélyei, legális drogok káros hatásai, hogyan ismerjük fel a szenvedélybetegeket, problémás internethasználat, a segítség különböző formái.  A bűnügyi kérdések főbb témái: rongálás, lopás, garázdaság, testi sértés.  Az áldozattá válás kérdések főbb témái: áldozattá válás elkerülésének módjai, helyes viselkedési módok, teendők áldozattá válás esetén. A társasjáték során az adott osztálynál egy 90 perces foglalkozást tartunk egy alkalommal. A témakörök mentén az osztály nagyságától függően maximum 4 csoportra osztjuk a gyerekeket. A játék először kisebb szekciókban valósul meg, majd az osztály egészében kifejtésre kerülnek az egyes kérdésekre adott válaszok. A kérdések különböző nehézségi szintűek, ezért a válaszokra 2-6 közötti pontszám adható a csapatok számára. A játék során az nyer, aki a legtöbb pontot szerzi.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 10-15 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Mosonmagyaróvár és a járás területe.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 793

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 700

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A végső cél a szerhasználat kialakulásának megelőzése, illetve hogy minél később nyúljanak szerhez a prevencióban résztvevő fiatalok.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Információátadás, meglévő információk pontosítása, korrigálása.

A második specifikus cél: Kommunikációs képesség fejlesztése (nemet mondás képességének fejlesztése).

A harmadik specifikus cél: Mérlegelési képesség fejlesztése, döntéshelyzetek előkészítése.

A negyedik specifikus cél: Érzékenyítés.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 1 nap

Hány alkalom: 1

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Hiteles információk átadása - a szolgálat főbb tevékenységi köréről, munkájáról is - a terepen dolgozó szakemberek által. Játék alkalmazása.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 25

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A csoportnak közös döntéseket kell hozni. Együttesen kell közös nevezőre jutniuk, ha valaki nem ért egyet a csoport elképzelésével. Ennek módjáról beszélünk a foglalkozáson.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 25

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Kommunikáció, kérdések, vélemény-nyilvánítási lehetőség a csoporttagok számára. Közös csoportdöntés meghozatala.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 25

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Közös, tabuk nélküli beszélgetés a szerhasználatról és a szerhasználókról.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 25

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Pszichológus

Főállásban: 1

Szociális munkás

Főállásban: 2