Drogcsúszda - A Baptista Szeretetszolgálat OSZSK drogprevenciós programja.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Baptista Szeretetszolgálat Országos Szociális Segítő Központ.

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: dr. Heidl Beáta

Cím: 1065 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 57. II.emelet.

Telefon: 36-20-292-0728

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Drogcsúszda - A Baptista Szeretetszolgálat OSZSK drogprevenciós programja.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2017

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Hentes Ildikó

1.5.2. Telefon: 36-20-263-3567

1.5.3. E-mail: hentes.ildiko@baptistasegely.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A nevelési-oktatási intézményekben végezhető, NNK ajánlással rendelkező egészségfejlesztési programunk címe: Drogcsúszda - A Baptista Szeretetszolgálat OSZSK iskolai drogprevenciós programja. A Drogcsúszda Szakmai Ajánlásának érvényessége 2022.06.25. Az iskolai program összeállításánál a szakirodalmi ajánlások, prevenciós programok tervezésével kapcsolatos útmutatások alapján, valamint a már megvalósult saját programunk tapasztalataira építkezve dolgoztunk. A program • a szerek fizikai és pszichés hatásairól ad át ismereteket, • a szerhasználat elutasításával kapcsolatos attitűd kialakítására ösztönöz, • növeli az egyén önbecsülését és tudatosságát, • a visszautasításhoz és a társas élethez szükséges készségeket tanít meg, • a szerhasználattal szemben ösztönzi a részvételt olyan alternatív tevékenységeken, amelyek egyben a kontroll képességet is növelik. Célcsoport azonosítása: A program elsődleges célcsoportja a 9-12 évfolyamos gimnáziumi és szakközépiskolai diákok. Program elemei: • Előadás, interaktív beszélgetés az oktatási intézmény pedagógusainak részére • Nagy előadás diákok részére (évfolyamonként vagy a teljes intézményi létszámmal attól függően, hogy mi az igény, mekkora az iskola összlétszáma). A bevezető előadás témája, a program iránti érdeklődés felkeltése, a drogok kultúrtörténete, a különböző szubkultúrák megjelenése a serdülőkor útkeresésében. • Osztályonként 2x90 perces (vagy 4x45) foglalkozás. A szokásos, „frontális” előadás helyett az interpretátor a diákokat bevonja a gyakorlatokba, szerepjátékokba; a különböző készségeket gyakoroltatja velük, csoportosan megbeszélik a felmerülő kérdéseket, stb. Olyan módszereket alkalmazunk, melyek aktívvá tudják tenni a diákokat, partnerekké válnak. Személyes tapasztalatunk szerint az oktatási intézmények sok esetben még az ilyen rövid lefutású program befogadását, működtetését is nehezen tudják vállalni.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Országos.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 450

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 500

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

A tanintézetek pedagógusai elsődlegesen a végső célcsoport elérésében nyújtanak segítséget. A programok szervezésének menete: Az érintett oktatási intézményekkel előzetes egyeztetést, igényfelmérést tartunk személyes konzultációk keretében, az iskolaigazgató és a program felelősének kijelölt pedagógussal közösen. A megbeszéléseken a célcsoporttal kapcsolatos plusz információk megosztásra kerülnek: - szociodemográfiai adatok, - veszélyeztetett diákok aránya, - iskolai igazolatlan hiányzások aránya, - bukások aránya, - iskolát be nem fejezettek aránya, - iskolai erőszak, lopás, rongálás stb. előfordulása, - a program általános elemein kívüli speciális kérések feltárása az intézmény részéről. A program elemei között szerepel továbbá: Előadás, interaktív beszélgetés az oktatási intézmény pedagógusai részére (program bemutatása, mit tudunk nyújtani, mit várnak el tőlünk az adott intézmény pedagógusai, helyi adottságok, iskola tapasztalatai, pedagógusok nyitottsága, tudása, konkrét problémák megismerése).


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A szerhasználat, illetve a szerhasználati szándék csökkentése. Az első illegális szer kipróbálásának életkora minél későbbre tolódjon. Az egészségtudatos magatartás beépüljön a napjaikba

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Motiváltság elérése a programban való aktív részvételre, a bevonódásra, Figyelemfelhívás, pontos, objektív ismeretek átadása, Csoportélmény megtapasztalása, Szociális készségek fejlesztése, személyes és társas készségek fejlesztése, Érzelmi nevelés, Hiedelmek és értékek tisztázása, A szerhasználat alternatíváinak bemutatása.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A tudásfókuszú beavatkozás célja, hogy növelje a szerekkel, azok hatásaival és következményeivel kapcsolatos ismereteket. A készségekre fókuszáló beavatkozás célja, hogy fejlessze a tanulók általános készségeit, a visszautasítás és a biztonságra törekvés képességét. Az affektív beavatkozás célja, hogy a belső tulajdonságokat alakítsa át olyan személyiségjellemzőkké, mint az önbecsülés és önhatékonyság. Mivel a kamaszkor önmagában kockázati tényező, és az illegális szereket használók többsége ebben a korban kezdi el, az iskola hatékony színtere lehet az általános prevenciónak. Továbbá az iskolába járó fiatalok nagyobb célcsoportján belül vannak különösen veszélyeztetett csoportok, mint például az iskolából kimaradók, a társas- vagy tanulmányi problémákkal küzdők. Természetesen lehet átfedés ezek között a csoportok között, például egy olyan fiatal, aki sokat hiányzik az iskolából vagy rossz az iskolai teljesítménye, lehet, hogy családi problémákkal is küzd vagy érintett a fiatalkori bűnözésben. Ráadásul, ha több veszélyeztetett csoporthoz is tartozik, azok hatásai összeadódhatnak, és így még nagyobb a szerhasználat valószínűsége.

A második specifikus cél: Közösségépítés, Nagyobb hatékonysággal tudjanak nemet mondani az illegális szerekre, A kockázati magatartások csökkenése, Önismeret elmélyítése, stressz és teherbíró képesség növekedése, Problémamegoldó készség növekedése.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A társas befolyásoláson és/vagy készségfejlesztésen alapuló iskolai beavatkozások bizonyítottan hatásosak a legális és illegális szerhasználat csökkentésében. Az iskolai egészségfejlesztés az önálló felnőtt élet megkezdéséhez nyújt alapot. Ideális esetben mindehhez egy támogató családi háttér párosul, biztonságos szociális helyzettel. Amennyiben az ideális háttér még sem áll a gyermek mögött, az iskola szerepe további feladatokkal egészül ki. Az iskola, mint színtér folyamatosan részt vesz az önismeret, a felelősségtudat, a konfliktuskezelés és az értékrend alakításában.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 5

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 5 hét

Hány alkalom: 3

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív előadás a szükséges mértékű információ átadására. Fotó mappák. Az Ersnt Servais - Fotófantáziák módszerhez hasonlóan a fotók alkalmazása hozzájárul a kommunikáció beindításához. Többféle (különböző témák) albummal dolgozunk, melyek többféle helyzetben is kiválóan alkalmazhatóak. (A módszer az iskolai közegben tartott prevenciós foglalkozások megsegítésére jött létre).

Az elérésére fordított óraszám: 1

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Önismereti- és szituációs játékok drámapedagógiai elemekkel.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 2 hét


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 1

Részállásban: 1