Általános és középiskolás gyermekek szüleit megszólító programok.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Szolnok Kistérség Többcélú Társulása Humán Szolgáltató Központ

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Hegyi Anita

Cím: 5000 Szolnok, Városmajor út 67/A.

Telefon: 36-56-420-614

Weboldal: www.fuggovagyok.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Általános és középiskolás gyermekek szüleit megszólító programok.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2012

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Róla Beatrix

1.5.2. Telefon: 36-56-420-614

1.5.3. E-mail: drogkik@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A program az általános iskola 7. és 8. osztályos, valamint a középiskolás fiatalok szüleit szólítja meg, szülői értekezletek keretében. A program során hangsúlyozzuk a család protektív tényezőit a későbbi szerhasználat megelőzése tekintetében. A szülők számára információt nyújtunk az egészséges, illetve a diszfunkcionális működésű családok jellemzőiről. A témafeldolgozás felöleli a serdülőkor sajátosságait, a kortárshatás szerepét. Ismereteket adunk át a szenvedélybetegség sajátosságairól, kialakulásában szerepet játszó tényezőkről. Figyelmet fordítunk a pozitív mintaadás hangsúlyozására. A foglalkozás interaktív formában valósul meg, a szülők aktív bevonásával.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 30-50 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Szolnok város és 17 kistérségi település: Szolnok, Szászberek, Zagyvarékas, Újszász, Vezseny, Tiszajenő, Tószeg, Tiszavárkony, Szajol, Rákóczifalva, Rákócziújfalu, Besenyszög, Hunyadfalva, Nagykörű, Csataszög,Tiszasüly, Kőtelek.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Szülők (7-8. osztályos és középiskolás diákok szülei).

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 246

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 300

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

Attitűdformálás, droghasználat megelőzése, csökkentése. A program célja, hogy a szülők a megszerzett ismereteket alkalmazzák a gyermeknevelés során. A program várható hatása, hogy a szülők több minőségi időt töltenek együtt a gyermekeikkel, nagyobb figyelmet fordítanak a családi rituálékra, szokásokra, figyelmet fordítanak az értő meghallgatásra, a kommunikációra a családon belül. Cél, hogy a szülők részéről pozitív mintaadás valósuljon meg. Várhatóan így nő a család megtartó ereje, érvényesülnek a protektív tényezők. Az általános cél a program hosszú távú irányát határozza meg, eredményessége évekkel a program után várható.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A szülők ismereteinek bővítése a szenvedélybetegség témakörében.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A szenvedélybetegség témakörében szerzett információk szerepének fontossága, mely segítheti a szülőket a megelőzésben, a korai felismerésben és a hatékony segítségkérésben. Felhasznált szakirodalom: Az addiktológia alapjai I, II. III, Demetrovics Zsolt; Felépülés a függőségből: szerencsejáték és szerhasználat, Petke Zsolt - Tremkó Mariann.

A második specifikus cél: Specifikus cél, hogy a szülők felismerjék a család protektív és rizikó tényezőit. Felismerjék a gyermekekkel együtt töltött minőségi idő, a családi szokások, rituálék szerepét, valamint a pozitív mintát adó szerepük jelentőséget.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A család, mint elsődleges szocializációs csoport fontos közvetítő láncszem az egyén és a társadalom között. A nemzetközi és a hazai tapasztalatok azt mutatják, hogy amikor hosszantartó problémás szerhasználat alakul ki, szinte mindig diszfunkcionális családi működést áll a háttérben. A szülők szerfogyasztó magatartása rizikótényezőként szerepel a fiatal későbbi szerhasználatának tekintetében. Különösen meghatározó a szülőkkel való kapcsolat minősége. A szülőkkel való jó kapcsolat protektív tényezőnek bizonyul. A szülői törődés, a pozitív kapcsolat csökkenti az antiszociális viselkedést. Felhasznált szakirodalom: A család ereje, Dr. Gordon Neufeld - Dr. Máté Gábor.

A harmadik specifikus cél: A szülők ismereteinek bővítése a serdülőkor sajátosságairól, a kortárshatás szerepéről, jelentőségéről.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Fontos szempont a serdülőkorban bekövetkező változások megértése, mely segítheti a szülőket a megváltozott helyzethez való alkalmazkodásban. A kamasz gyermekkel fenntartott, jó szülő-gyermek kapcsolat megőrzésének fontos szerepe, mely csökkenti a deviáns magatartásokat. Felhasznált szakirodalom: A kamasz agy, Frances E. Jensen; Kamaszkor körül, Vekerdy Tamás; Pszichotrükkök a kamaszkorhoz, Suzanne Valliéres.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 3.5

Óra hossza: 60 perc

Időintervallum: 2 nap

Hány alkalom: 2

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Ppt bemutató, interaktív beszélgetés a szülők aktív bevonásával.

Az elérésére fordított óraszám: 0.5

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Ppt bemutató, interaktív beszélgetés a szülők aktív bevonásával.

Az elérésére fordított óraszám: 0.5

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Ppt bemutató, interaktív beszélgetés a szülők aktív bevonásával.

Az elérésére fordított óraszám: 0.5

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Az alkalmazott módszerek a foglalkozás során ppt bemutató, interaktív beszélgetés a szülők aktív bevonásával.

Az elérésére fordított óraszám: 0.5

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 15

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 1 nap


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 2

Mentálhigiénikus

Főállásban: 1

Addiktológiai konzultáns

Főállásban: 1