Prevenció, egészségnevelés.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Egészségdokk Közhasznú Alapítvány

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Balcsik-Tamás Zsolt

Cím: 8000 Székesfehérvár, Mártírok u. 2.

Telefon: 36-30-377-9826

Weboldal: www.egeszsegdokk.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Prevenció, egészségnevelés.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2015

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Gönczi Gábor

1.5.2. Telefon: 36-30-779-1419

1.5.3. E-mail: edokk.gonczi@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A program fő célkitűzése az oktatási intézmények tanulóinak támogatása az egészség megőrzésében, az egészségtudatos magatartás fejlesztésében. Programunk célkitűzései illeszkednek az intézmények profiljához, és építenek az elmúlt évek során szerzett tapasztalatokra, továbbá a közelmúltban készült kutatások, felmérések eredményeire, figyelembe véve a célcsoport szükségleteit. A programot elsődlegesen a 10-21 éves korosztály számára biztosítjuk, azonban a szülők körére is tervezzük kiterjeszteni. A kompetenciafejlesztés osztályfőnöki óra keretben zajlik, melynek során a szerhasználattal kapcsolatos tévhiteket szeretnénk eloszlatni, naprakész és hiteles információkat átadva a diákok számára, önismeretük fejlesztésével, csoportos problémamegoldó stratégiájuk bővítésével, hogy megtanulják hatékonyan kifejezni érzéseiket, gondolataikat. A közös megelőző-felvilágosító munka nyomán szeretnénk a már meglévő együttműködést erősíteni az oktatási intézmény és az Alapítvány között. Az általunk megvalósított program szervesen illeszkedik a Nemzeti Drogellenes Stratégiában foglalt célokhoz és prioritásokhoz.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 10-21 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Fejér megye.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 2500

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 2500

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Az iskolában és azon kívül is

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

szülők, pedagógusok


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A program fő célkitűzése az oktatási intézmények tanulóinak támogatása az egészség megőrzésében, az egészségtudatos magatartás fejlesztésében. További célok: A mentális egészség elérése, továbbá felkészítés a függőségek, különös tekintettel a drogok okozta veszélyekre. A prevenció általános céljai közül programunk az alábbiakat tudja megcélozni: - a drogot első alkalommal kipróbálók átlagéletkorának csökkenését megállítani, lehetőség szerint visszafordítani; - a fiatalok számára ne legyen kulturálisan elfogadott a droghasználat, szükséges tudatosítani, hogy a társadalom túlnyomó többsége nem használ drogokat; - váljon vonzóvá az egészséges, drogmentes életmód; - az egészségfejlesztő programok és a drogprevenció fedjék le az ifjúság minél szélesebb körét ott, ahol különösen nagy szerepe van: a közoktatásban és a felsőoktatásban résztvevők, az iskolából kimaradtak, a munkanélküli fiatalok, más pszichoszociális okból veszélyeztetettek körében; - bővüljön a fiatalok tudása a droghasználatból következő negatív hatásokról; - igénybe kell venni az információs társadalom nyújtotta lehetőségeket; Eredményként értékelhető, hogy a diákok körében a szerhasználattal kapcsolatos tévhiteket eloszlattuk, naprakész és hiteles ismereteket adtunk át, miközben önismeretük, problémamegoldó képességük fejlődött. A pedagógusok is nyitottabbá, fogékonyabbá váltak a problémákra, valamint ők is olyan új ismeretek birtokosaivá váltak, amelyeket fel tudnak használni pedagógiai munkájuk során. Az univerzális prevenció színteréül az egészségnapokat választotta az Alapítvány. Ezen a testi-lelki egészségnevelést célzó rendezvényen a lehető legtöbb diák, kolléga és szülő is meg lett szólítva.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Lehetőséget adni a nevelésben résztvevő fiataloknak arra, hogy jobban megismerjék önmagukat és azt a környezetet, amely körülveszi őket. Megértsék, hogy a világban az egyén kiszolgáltatottnak érezheti magát, ha nincsenek kapaszkodói, de nem elveszett, ha a megfelelő és megtartó kapaszkodókat megtalálja és alkalmazza az életében. Különbséget tegyenek kísértés és lehetőség között és ezekre felkészült, jó válaszokat adjanak. Alapinformációkat nyújtunk a különböző viselkedési és kémiai addikciókról és a függőség természetéről.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Szakirodalom, amelyeket mindegyik specifikumhoz használunk: Rácz József - A drogfogyasztó magatartás, 1988, Medicina Kiadó Buda Béla - Szenvedélyeink, 1995, SubRosa Kiadó Griffith Edwards - Az „anyag” természete, 2006, Napvilág Kiadó Dr. Rácz József - Addiktológia tünettan és intervenció, 1999, Hiete Kiadó Terence T. Gorski és Merlene Miller - Józannak maradni, 1986.

A második specifikus cél: A prevenció során a diákok felkészültek lesznek a drogok és más viselkedési addikciók felismerésére. Tiszta képet kapnak a függőség természetéről és hatásmechanizmusáról. Megismerik a drogok okozta állapot rövid, közép és hosszú távú ártalmait ezen belül is a fizikai és mentális problémákat, amelyeket a drog-függőség vagy akár egy egyszeri használat okozhat. Megismerik a designer drogok és más pszichoaktív anyagok szervezetre gyakorolt káros hatását.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Szakirodalom, amelyeket mindegyik specifikumhoz használunk: Rácz József - A drogfogyasztó magatartás, 1988, Medicina Kiadó Buda Béla - Szenvedélyeink, 1995, SubRosa Kiadó Griffith Edwards - Az „anyag” természete, 2006, Napvilág Kiadó Dr. Rácz József - Addiktológia tünettan és intervenció, 1999, Hiete Kiadó Terence T. Gorski és Merlene Miller - Józannak maradni, 1986.

A harmadik specifikus cél: A diákok képessé válnak felismerni azon veszélyes helyzeteket, amelyek magukban hordozzák a szerhasználat és a függőség veszélyét. Tisztában lesznek a szenvedélyes élet és a szenvedélybetegség közötti vékony határvonallal, és képet kaphatnak a józan és szermentes életvitel öröméről, kihívásáról és nehézségeiről is. Későbbi jó és konstruktív döntéseikben, választásaikban feltételezhetően fellelhető lesz az az információ, amelyet a programunkban megismernek.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Szakirodalom, amelyeket mindegyik specifikumhoz használunk: Rácz József - A drogfogyasztó magatartás, 1988, Medicina Kiadó Buda Béla - Szenvedélyeink, 1995, SubRosa Kiadó Griffith Edwards - Az „anyag” természete, 2006, Napvilág Kiadó Dr. Rácz József - Addiktológia tünettan és intervenció, 1999, Hiete Kiadó Terence T. Gorski és Merlene Miller - Józannak maradni, 1986.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 3

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 3 hét

Hány alkalom: 3

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Információközlő előadások, érzelmi nevelés, játékos feladatok, teszt, interaktív feladatmegoldás, rajz vagy kreatív tevékenység. Különféle szerepjátékok, melyben megtanulhatnak nemet mondani különböző szituációkban. Veszélyes helyzetek szituációs játékokkal való megjelenítése, majd ezt követően azok kielemzése, melynek célja a veszély felismerése és az arra adott megfelelő reakció elsajátítása. Lehetőség biztosítása a diákok és tanárok számára, hogy az interakciókban keletkező érzelmeiket felismerjék és kommunikálják.

Az elérésére fordított óraszám: 3

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 30

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 3 hét

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Önismeret és személyiségfejlesztés csoportos foglalkozások keretében. Oktató kisfilmek, videók bemutatása a szerhasználat veszélyeiről, következményeiről. Saját élményű terápiás munkatársak segítségével tapasztalatok közvetítése, élettörténet felvázolása, majd ezt követően fiatalok által feltett kérdések megválaszolása. Egészségtudatos életmóddal kapcsolatos információk átadása.

Az elérésére fordított óraszám: 3

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 30

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 3 hét

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Vetélkedők egészségneveléssel kapcsolatos témák tanulói feldolgozására (elbeszélések, versek, poszterek, rajzok, plakátok, filmvázlatok).

Az elérésére fordított óraszám: 3

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 1

Hány fős csoportban: 30

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 3 hét


6. A programban résztvevő személyek

Szociális munkás

Főállásban: 1