Megelőző-felvilágosító szolgáltatás - elterelés.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Human Harmónia Alapítvány

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Gyarmati Norbert

Cím: 9700 Szombathely, Bezerédi Amália u.7.

Telefon: 36-30-560-2323

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Megelőző-felvilágosító szolgáltatás - elterelés.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2003

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Nagyné Farkas Rita

1.5.2. Telefon: 36-30-560-2323

1.5.3. E-mail: caritas.szombathely.rita@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

Megelőző- felvilágosítás szolgáltatás keretében kidolgozott programunkat 2003 óta formáljuk, rendszeresen újratervezzük. A jelenlegi arculatot az elmúlt 13 év javaslatai alakították ki. Megszondázzuk a hozzánk fordulókat, igényeiket szóban és írásban is felmérjük. Mivel minket nem drogfüggő, nem beteg személyek keresnek fel, ezért a megelőzésre és felvilágosításra koncentrálunk. Az elterelés helyszíne: Pszichiátriai és Szenvedélybeteg nappali ellátója (együttműködési és befogadási megállapodást kötöttünk a fenntartóval, a Szombathelyi Egyházmegyei Karitásszal), hogy az elterelés (megelőző-felvilágosító szolgáltatás) működhet az intézményben. Néhány fontos jellemző az elterelés működtetésével kapcsolatban. 1. Egyszerű elérhetőség: Rendőrséggel, Pártfogói Szolgálattal napi kapcsolatban vagyunk, szóróanyagot készítünk, amit átadhatnak a leendő elterelteknek. 2. A Facebook (Fb.) nagyon megkönnyíti az információáramlást. Incognito-diszkréció az elérhetőségünk, ahol tájékoztatás olvasható az elterelésről, elérhetőségünkről, a programok időpontjáról, térkép feltüntetésével. Megosztásra kerülnek a foglalkozások témáihoz kapcsolódó információk, szakirodalmak. Fb. üzenetek során lehet időpontot egyeztetni a konzultációkra. 3. Első találkozás-regisztráció: Négyszemközti konzultáció, nem kell várakozni, mivel időpontfoglalással történik a regisztráció. Ide már előzetes állapotfelméréssel érkeznek a kliensek. 4. Szabad időpontválasztás: Általában 4-6 hónapra előre megadjuk a program alkalmainak pontos dátumát és időpontját. Az adott téma is feltüntetésre kerül. Arra ösztönözzük a klienst, hogy saját maga ossza be az idejét, így könnyebben tervezheti a munka-iskola-szabadidő tevékenységeket. Azt közvetítjük, hogy az elterelés olyan kihívás, mintha 24 kreditpontot kellene összegyűjtenie 6 hónap alatt oly módon, hogy 30 napnál hosszabb idő ne teljen el két alkalom között. Nem szükséges bejelentkezniük a csoportokra, akkor jönnek, amikor betervezték maguknak. 5. Amennyiben a felkínált időpontok nem megfelelőek, lehetőség van bejelentkezni egyéni foglalkozásokra. 6. Közvetlen segítési lehetőség: Az elterelés kapcsán látókörünkbe került személyeknél sokszor az alkohol- és egyéb problémák jóval nagyobbak, mint a drogprobléma. A háttérintézménynek köszönhetően komplex segítségnyújtást (étkezés, ruházkodás, fürdési lehetőség, szociális ügyintézés, pszichiátriai szakorvosi konzultáció, stb.) tudunk biztosítani, nem pusztán a „kötelező” 24 órás konzultációt. 7. Órarend: minden foglalkozás minimum 2x45 percben zajlik. Az alábbi témákat dolgozzuk fel a foglalkozásokon: I. Kommunikációs blokk: Érzelmi intelligencia fogalma. Saját érzéseink értelmezése, kifejezése, visszajelzése - belső kommunikáció. A külvilág jelzéseinek felfogása, értelmezése és a rá adott válaszok kérdéskörének feldolgozása. Verbális és nonverbális kommunikáció: Mire érdemes figyelni (pl. párválasztás, állásinterjú esetén). II. Mediációs blokk témái: Konfliktusok keletkezésének természete, megküzdési stratégiák, kérdezés művészete, egyezségre törekvés, békéltetés, kompromisszumkészség. Tesztek felvétele. III. Szerhasználattal kapcsolatos blokk témái: Dohányzás leszoktatás - tanúságtevés. Szenvedés a szenvedély? Dizájner drogok - tanúságtevés. „Visszajöttem a halál torkából”. Függőség kialakulása: marihuána, a szelíd kábulat. IV. Önismerettel kapcsolatos blokk témái: szokásaink hatalma, értékeink, életünk ösvényén jelenleg hol tartunk és hova szeretnénk eljutni? Ünnepeink fontossága (tanuljunk meg ünnepelni). A változás pszichológiája, gondolataink teremtő ereje, a döntéshozatal lélektani háttere. Időgazdálkodás. V. Stresszkezelés. Stressz kialakulása, élettani hatása, fajtái. Hogyan tudunk változtatni? Az NLP és az autogén tréning jótékony hatása. Hangfürdő, tibeti hangtál terápia. VI. Aktualitások: Az elterelésben részt vevőket érdeklő témákat dolgozunk fel, mint például a migráció, a terrorveszély, külföldi élet, letelepedés, munkavállalás rizikói, gyász, veszteségeink feldolgozása, áldozattá válás (mit tudok tenni, hogy ne legyek áldozat?).


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 16-50 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Vas megye, Győr-Moson-Sopron megye.

D.3.1.3. Egyéb jellemzők: Rendőrségi ügyiratszámmal rendelkeznek, kábítószer-fogyasztás miatt.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 51

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 45

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Közbenső célcsoportok, akik kapcsolatba kerülhetnek a potenciális drogfogyasztóval (akikre a végső célcsoport elérésében támaszkodhatunk): Rendőrség, Pártfogói Felügyelő Szolgálat, szociális szakemberek, pszichiáterek. Velük személyes megkeresések és folyamatos konzultációk során tartjuk a kapcsolatot, melynek köszönhetően rendkívül gyors és gördülékeny az ügyintézés. A szülők általában személyesen keresnek fel bennünket gyermekük elterelése miatt, ilyenkor tájékoztatást kapnak tőlünk. Hosszabb távú segítséget igénylő kliens esetén más szakemberhez vagy intézményhez tudjuk átirányítani őket.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

1. Cél: Büntetőeljárás megszüntetése. 1.1. Várható változás: Az új szolgáltatás (elterelés) igénybevételével korábban nem tapasztalt módon struktúrálódik az élete. 1.2. Mérhető eredmény: megjelenési alkalmak száma, közokirat kiállítása a hat hónap végén. 2. Cél: Rendszeres szerfogyasztás csökkentése. 2.1. Várható változás: Motiváció megfogalmazása (Miért jobb nélküle?). 2.2. Mérhető eredmény: Fogyasztási alkalmak számának csökkenése. 2.3. Idő: 3-4 hónap. 3. Cél: Veszélyes szerfogyasztás időtartamának és gyakoriságának csökkentése. 3.1. Várható változás: egészségtudatosabb attitűd kialakulása. 3.2. Mérhető eredmény: Fogyasztási alkalmak számának csökkenése. 3.3. Idő: 4 hónap.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: I. Kommunikációs blokk: Verbális kommunikációs készség javulása. Tudja saját érzéseit értelmezni, megfogalmazni, kimondani. Megtapasztalja, hogy testbeszéddel mennyi információt közöl a környezetének. Párkapcsolati kommunikációs zavarok megfogalmazása. Segítség kérése.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Érzelmi intelligencia, belső kommunikáció fogalma, saját érzéseinek értelmezése, visszajelzése. A külvilág jelzéseinek felfogása, értelmezése, és a rá adott válaszok kérdésköre. Verbális és nonverbális kommunikáció, testbeszéd fontossága. A testbeszéd szerepe, „hazugságok/igazságok”: mit árul el a testünk? Információáramlás- és torzulás elmélete (hogyan keletkeznek a fals információk, a pletykák, mit tehetünk ellenük?). Azt tapasztaljuk, hogy rendkívül beszűkült a szolgáltatást igénybe vevők szóbeli kifejező készsége. Írásban is az elektronikus kütyük által használt rövidítések mentén kommunikálnak. Saját érzéseiket a „jól és rosszul érzem magam” skála két pólusán fogalmazzák meg. Egyéni problémáik megfogalmazása rendkívül nehézkes, sok esetben a szerfogyasztás egyszerűbb (a szer ellazít, megnyugtat), mint kimondani azt, ami bánt.

A második specifikus cél: II. Mediációs blokk: Megküzdési stratégiák ismertetése. Saját konfliktuskezelési stílus megismerése, nyitott kérdésfeltétel megtanulása, problémalátás elsajátítása. Kompromisszumkészség növelése. Életvezetési készségek, konfliktuskezelési készség javulása.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Megküzdési stratégiák elmélete, konfliktuskezelési módszerek ismeretének fontossága, egyezségre törekvés, békéltetés, befolyásolás hatásai saját életünkre. Azt tapasztaljuk, hogy a konfliktusok rendezése - a bírói gyakorlathoz hasonlóan - a bűnös és az ártatlan szereposztásban zajlik a kliensek körében. Vélt igazságérzetük és a szerfogyasztás együttes hatása alatt agresszív módon viselkednek, és sok esetben a halogatás és konfrontáció elkerülése jelenti számukra a megoldást. Az ebből keletkező szorongást a drogok egy része tökéletesen oldja. A Mediációs blokkon keresztül hozzájárulhatunk az életvezetési készségek fejlesztéséhez.

A harmadik specifikus cél: III. Szerhasználattal kapcsolatos blokk: Ismeretbővítés szerekről, hatásaikról, függőségről, absztinencia elérésének módjairól. Egészséges életmód, egészségtudatosabb viselkedés kialakítása.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A biológiai függőség kialakulásának háttere, elmélete. Tapasztalatunk szerint jóval hitelesebb ezt a témakört feldolgozni absztinens függők közreműködésével, mint kizárólag olyan segítő szakemberekkel, akiknek nincs droghasználati tapasztalata (eredményes párosítás lehet, ha együtt vezetnek egy csoportot). Tapasztalati szakértők – volt droghasználók – bevonása által az információátadás, meggyőzés hatékonysága növekszik.

A negyedik specifikus cél: IV. Önismerettel kapcsolatos blokk: Önismeret fejlesztése. Életcélok körvonalazása. Jövőképtervezés (rövid-, közép- és hosszú távon) megtanulása. Döntéshozatal folyamatának elsajátítása. Strukturált időgazdálkodás, időbeosztás megtervezése.

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A rituálék, szokások, értékek hatalmának, fontosságának szerepe. A változás pszichológiája, gondolataink teremtő ereje, döntéshozatal lélektani háttere, időgazdálkodás, megbocsátás művészete, szeretetnyelv. Optimizmus/pesszimizmus. Pszicho-fitness (Kacagj/ Kocogj/ Érints/ Segíts/ Lazíts) elképzelés. Az önazonosság, az énkép kialakulásának kérdései: Ki vagyok én? Mi célom a világban? Minek tudok örülni? Ezekre a kérdésekre sokszor nem lehet tudni a választ. A kliensek sok esetben arról számolnak be, hogy sodródnak az élettel, sokuk a körülmények áldozataként írják le saját magukat. Az önismereti blokk segíthet válaszokat adni számukra a fenti kérdésekre. Tapasztalatunk szerint az idő beosztása, hatékony felhasználása a többségnek komoly gondot okoz.

Az ötödik specifikus cél: V. Segítő beszélgetés blokk: Önelfogadás, öntudatosság fejlesztése, a belátás, az érzelmi nehézségek megértésének a képessége. Nagyobb kontroll kialakítása, problémamegoldó képesség fejlesztése.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: A konzultáció - nem szorosan a szerhasználathoz kapcsolódó - célkitűzései McLeod (1993) nyomán a következők: Önelfogadás, öntudatosság (amelynek során a kliensek el tudják fogadni azt, hogy mások hogyan látják őket, illetve a saját, esetleg eddig elutasított érzéseiket; belátás, stb.) elérésének fontossága. Klienseink a legtöbb esetben életvezetési, párkapcsolati, önértékelési, családi problémákat jelenítenek meg háttérként, és csak másodlagos, harmadlagos szinten jelenik meg maga a szerhasználat. Intim, egyénre szabottabb, asszertív kommunikációra van lehetőség a konzultáció során. Tükröt tudunk tartani, amiben az erősségek és hiányosságok is megmutatkoznak. (Több esetben megtapasztaltuk már például, hogy alkoholbetegség miatt rehabilitációs intézetbe sikerült elhelyezni az elterelt fiatalt oly módon, hogy nem szakadt meg az elterelés folyamata).


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 24

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 24 hét

Hány alkalom: 12

Hány személy tartja: 1

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Szociálterápiás szerepjáték technikát használva önismereti elemeket is tartalmazó módszert alkalmazunk. Ezenkívül önismereti csoportos játékok, szituációs játékok során elemezzük a csoporttagok által mutatott reakciókat. A mediációs blokk során a megegyezés technikáinak elméletéről tartunk előadást. A gyakorlati részben az asszertív kommunikáció és a kérdezés technikáit alkalmazzuk. Segítségül hívunk néhány szakembert (Prof. Dr. Bagdy Emőke, Böjte Csaba, Pál Feri, Müller Péter) az internet segítségével, és projektoros kivetítésnek köszönhetően a témához kapcsolódó előadás részleteket mutatunk be, majd közösen megvitatjuk, elemezzük ezeket.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 4 hét

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Ismeretátadás. Thomas-Killman konfliktuskezelési teszt alkalmazása. A Tanuságtevés során volt szerhasználó a meghívott vendég, aki szakember vezetésével vesz részt a foglalkozáson. Szabad interakciós formában lehetőség van kérdezni és hozzászólni az elhangzottakhoz.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 4 hét

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Előadás tartása, a droghasználattal kapcsolatos előnyök/veszélyek feltérképezése. Tanúságtevő csoportfoglalkozás: Szakember moderálásával droghasználati tapasztalattal, múlttal rendelkező személy mesél a saját életútjáról, érzéseiről, problémáiról és azok megoldásairól, a megélt változásokról. Megdöbbentés célzatú módszer.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 4 hét

A negyedik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Szociálterápiás csoportfoglalkozás: A szociálterápiás szerepjáték az ember öngyógyító erőit mozgósítja, az egészséges énrésszel dolgozik. Imagináció eszközét használja, többnyire olyan képet és szimbólumokat, amelyek az élmények feldolgozását segítik. A játékok szerkezete a kommunikáció fejlesztését szolgálják. Ha egy csoporttag nem figyel oda a társára, nem tud kapcsolódni, hozzászólni sem. Tapasztalatot szerezhet arról, hogy mások milyennek látják őt. A szociálterápiás szerepjáték technika az élet egy mozzanatát dolgozza fel. A szociálterápiás szerepjáték módszere gazdag játékgyűjteményt fejlesztett ki. Ezek a játékok jól körülírt szabályok szerint játszhatók, és beszélhetők meg, értékelhetők ki. Pszichofitness technikáinak alkalmazása.

Az elérésére fordított óraszám: 4

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 4 hét

Az ötödik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Mediáció alkalmazása. Pszihoedukáció, amelyben új technikák megtanulására nyílik lehetőség (pl. asszertív kommunikáció).

Az elérésére fordított óraszám: 8

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 4

Hány fős csoportban: 1

Hány személy tartja: 1

Elérésének időintervalluma: 8 hét


6. A programban résztvevő személyek

Pszichiáter

Külsős munkatársként: 1

Szociális munkás

Részállásban: 1

Mentálhigiénikus

Külsős munkatársként: 1

Pedagógus

Külsős munkatársként: 1

Egyéb több mint 60 órás szakirányú tanfolyami végzettséggel rendelkező munkatárs

Önkéntesként: 1