1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Siposné Kohári Szilvia
Cím: 3300 Eger, Kolozsvári út 49.
Telefon: 36-36-518-328
Weboldal: www.egerrev.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
Iskolai prevenciós foglalkozások.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2000
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Tóth Róbert
1.5.2. Telefon: 36-36-518-328
1.5.3. E-mail: egerrev@egerrev.hu
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
A foglalkozások alapja a strukturált beszélgetés és a játékos ismeretterjesztés, melyek csoportos formában zajlanak le. Egy csoport sok feladat megoldása közben további kiscsoportokra tagolódik, annak érdekében, hogy a kommunikáció még aktívabb legyen, és a csoporttagok egymás között is megvitathassák az egyéni véleményeiket. A foglalkozáson az egyes játékok kérdésekkel való feldolgozása történik, amely a csoport igényeinek, illetve életkorának megfelelő. A csoportnál mindig a tagok életkorából adódóan, az őket leginkább érintő, leginkább veszélyeztető szerek kerülnek a középpontba, illetve a beszélgetések köre addig terjed ki, amíg az adott csoport érdeklődése azt megkívánja. A játékok alatt és közben az aktuális téma elmélyítése történik. A játékos foglalkozások célja, hogy beszélgetést kezdeményezzünk a diákokkal, melynek középpontjában a veszélyforrások és szenvedélybetegségek, illetve azok következményei állnak. A beszélgetés kapcsán kitérünk az egyéni döntési képességek fontosságára, a különböző válaszlehetőségek átgondolására. A prevenciós foglalkozásokon egyik fő témaként jelenik meg az egészséges életmód, a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei, mint a szermentes produktív életre való nevelés alapkövei. A szociális csoportra vonatkozó módszertanon kívül az általunk használt legfontosabb módszerek (a későbbiekben részletesen kifejtve): - Konfliktuskezelés - Értékfeltárás - Kommunikációs technikák.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 13-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Eger és kistérsége.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 100
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 100
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Nincs.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
A szerhasználat csökkentése, és a szerhasználattal kapcsolatos elutasító magatartás erősítése. Olyan szemléletmód kialakítása a tizenévesekben, hogy a legális és illegális drogok használata nem tartozik a társadalom és közvetlen környezetük által elfogadott normák közé. A fiatalok antiszociális magatartásának csökkentése, a bűnelkövetői magatartás kialakulásának megelőzése.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
Az első specifikus cél: Protektív faktorok erősítése, amellyel hozzájárulunk a fiatalok lelki egészségének fejlesztéséhez, a szerhasználat későbbi életkorba történő kitolásához, vagy a problémás szerhasználat kialakulásának megelőzéséhez. - Konfliktuskezelés. Célja, hogy fejlődjön a diákok konfliktusmegoldó, illetve decentráló (másik nézőpontjának elfogadása) készsége. Ez a képesség ugyanis alapja egy kevésbé konfliktusos, egészséges kapcsolatok kialakításának és fenntartásának. A prevenciós folyamatban fontos, hogy a fiatalok megértsék egymás nézőpontját és képessé váljanak a saját véleményüktől eltérő nézőpontok befogadására is. – Értékfeltárás. A foglalkozások célja felmérni, hogy az általános- és középiskolás korosztály milyen értékek mentén gondolkodik, illetve cselekszik. Milyen értékeket részesítenek előnyben és ezek az értékek a mindennapi életük során mennyire befolyásolják döntéseiket. - Kommunikációs technikák. Prevenciós munkánk fontos feladata a fiatalok „nemet mondási képességének” növelése, a szerhasználat, illetve a problémás viselkedés kapcsán.
Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az első specifikus cél mögött a pozitív pszichológiából ismert rizikó- és protektív elméleti modell nyújt kellő elméleti megalapozottságot a program tervezéséhez és megvalósításához. Prevenciós munkánk fontos feladata a fiatalok „nemet mondási képességének” növelése, a szerhasználat, illetve a problémás viselkedés kapcsán. Ennek érdekében fontos, hogy hozzásegítsük a résztvevőket olyan kommunikációs eszközökhöz, amelyek segítik őket, hogy könnyebben képviseljék saját érveiket. Viselkedésünkből a kommunikáció az, amelyen keresztül le tudjuk mérni hatékonyságunkat, azaz, hogyan érjük el célunkat. A kommunikáció 4 lépéséből (közlő kódol és küld; vevő az üzenetet veszi, megfejti, válaszol; mindkét fél ellenőrzi, hogy a megértés megtörtént-e; nem felejti el, hogy ellenőriznie kell, hogy megértették-e) alakul ki az együttműködés. Az asszertív viselkedés arra sarkal, hogy azt mondjuk ki, amit gondolunk, és képessé tesz minket a nemet mondásra. Nagyon fontos, hogy ha nem értünk valamit, akkor kérdezzünk. Ez az információszerzés asszertív módszere.
A második specifikus cél: A fiatalok kémiai és viselkedési addikciókkal kapcsolatos meglévő ismereteinek korrigálása.
A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Tapasztalatunk szerint a fiatalok számos ismerettel rendelkeznek a legális és illegális szerekről, valamint a viselkedési addikciókról. Ezek az ismeretek sok esetben nem megbízható forrásból származnak. Fontos, hogy a kontraproduktivitás kockázata miatt programunkkal nem a szerhasználattal kapcsolatos ismeretek terjesztésére, vagy a szerhasználat hatásainak, veszélyeinek bemutatására törekszünk, hanem inkább a fiatalok meglévő ismereteinek korrigálását, a tévhitek eloszlatását tartjuk fontosnak.
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám: 10
Óra hossza: 60 perc
Időintervallum: 10 hét
Hány alkalom: 10
Hány személy tartja: 2
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Szociális készségek fejlesztése interaktív kiscsoportos formában. A folyamat során fókuszba kerül az értékfeltárás, az asszertív- és erőszakmentes kommunikáció, konfliktuskezelés, és a problémamegoldó készség fejlesztése.
Az elérésére fordított óraszám: 7
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 7
Hány fős csoportban: 10
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 7 hét
A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív beszélgetés, előadás.
Az elérésére fordított óraszám: 3
Óra hossza: 60 perc
Hány alkalom: 3
Hány fős csoportban: 10
Hány személy tartja: 2
Elérésének időintervalluma: 3 hét
6. A programban résztvevő személyek
Pszichológus
Főállásban: 1
Szociális munkás
Főállásban: 8