Iskolai prevenciós foglalkozások.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: Siposné Kohári Szilvia

Cím: 3300 Eger, Kolozsvári út 49.

Telefon: 36-36-518-328

Weboldal: www.egerrev.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

Iskolai prevenciós foglalkozások.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2000

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Tóth Róbert

1.5.2. Telefon: 36-36-518-328

1.5.3. E-mail: egerrev@egerrev.hu


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

A foglalkozások alapja a strukturált beszélgetés és a játékos ismeretterjesztés, melyek csoportos formában zajlanak le. Egy csoport sok feladat megoldása közben további kiscsoportokra tagolódik, annak érdekében, hogy a kommunikáció még aktívabb legyen, és a csoporttagok egymás között is megvitathassák az egyéni véleményeiket. A foglalkozáson az egyes játékok kérdésekkel való feldolgozása történik, amely a csoport igényeinek, illetve életkorának megfelelő. A csoportnál mindig a tagok életkorából adódóan, az őket leginkább érintő, leginkább veszélyeztető szerek kerülnek a középpontba, illetve a beszélgetések köre addig terjed ki, amíg az adott csoport érdeklődése azt megkívánja. A játékok alatt és közben az aktuális téma elmélyítése történik. A játékos foglalkozások célja, hogy beszélgetést kezdeményezzünk a diákokkal, melynek középpontjában a veszélyforrások és szenvedélybetegségek, illetve azok következményei állnak. A beszélgetés kapcsán kitérünk az egyéni döntési képességek fontosságára, a különböző válaszlehetőségek átgondolására. A prevenciós foglalkozásokon egyik fő témaként jelenik meg az egészséges életmód, a szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei, mint a szermentes produktív életre való nevelés alapkövei. A szociális csoportra vonatkozó módszertanon kívül az általunk használt legfontosabb módszerek (a későbbiekben részletesen kifejtve): - Konfliktuskezelés - Értékfeltárás - Kommunikációs technikák.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 13-18 évesek.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Eger és kistérsége.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 100

D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 100

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • Iskola
  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Nincs.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A szerhasználat csökkentése, és a szerhasználattal kapcsolatos elutasító magatartás erősítése. Olyan szemléletmód kialakítása a tizenévesekben, hogy a legális és illegális drogok használata nem tartozik a társadalom és közvetlen környezetük által elfogadott normák közé. A fiatalok antiszociális magatartásának csökkentése, a bűnelkövetői magatartás kialakulásának megelőzése.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: Protektív faktorok erősítése, amellyel hozzájárulunk a fiatalok lelki egészségének fejlesztéséhez, a szerhasználat későbbi életkorba történő kitolásához, vagy a problémás szerhasználat kialakulásának megelőzéséhez. - Konfliktuskezelés. Célja, hogy fejlődjön a diákok konfliktusmegoldó, illetve decentráló (másik nézőpontjának elfogadása) készsége. Ez a képesség ugyanis alapja egy kevésbé konfliktusos, egészséges kapcsolatok kialakításának és fenntartásának. A prevenciós folyamatban fontos, hogy a fiatalok megértsék egymás nézőpontját és képessé váljanak a saját véleményüktől eltérő nézőpontok befogadására is. – Értékfeltárás. A foglalkozások célja felmérni, hogy az általános- és középiskolás korosztály milyen értékek mentén gondolkodik, illetve cselekszik. Milyen értékeket részesítenek előnyben és ezek az értékek a mindennapi életük során mennyire befolyásolják döntéseiket. - Kommunikációs technikák. Prevenciós munkánk fontos feladata a fiatalok „nemet mondási képességének” növelése, a szerhasználat, illetve a problémás viselkedés kapcsán.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Az első specifikus cél mögött a pozitív pszichológiából ismert rizikó- és protektív elméleti modell nyújt kellő elméleti megalapozottságot a program tervezéséhez és megvalósításához. Prevenciós munkánk fontos feladata a fiatalok „nemet mondási képességének” növelése, a szerhasználat, illetve a problémás viselkedés kapcsán. Ennek érdekében fontos, hogy hozzásegítsük a résztvevőket olyan kommunikációs eszközökhöz, amelyek segítik őket, hogy könnyebben képviseljék saját érveiket. Viselkedésünkből a kommunikáció az, amelyen keresztül le tudjuk mérni hatékonyságunkat, azaz, hogyan érjük el célunkat. A kommunikáció 4 lépéséből (közlő kódol és küld; vevő az üzenetet veszi, megfejti, válaszol; mindkét fél ellenőrzi, hogy a megértés megtörtént-e; nem felejti el, hogy ellenőriznie kell, hogy megértették-e) alakul ki az együttműködés. Az asszertív viselkedés arra sarkal, hogy azt mondjuk ki, amit gondolunk, és képessé tesz minket a nemet mondásra. Nagyon fontos, hogy ha nem értünk valamit, akkor kérdezzünk. Ez az információszerzés asszertív módszere.

A második specifikus cél: A fiatalok kémiai és viselkedési addikciókkal kapcsolatos meglévő ismereteinek korrigálása.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Tapasztalatunk szerint a fiatalok számos ismerettel rendelkeznek a legális és illegális szerekről, valamint a viselkedési addikciókról. Ezek az ismeretek sok esetben nem megbízható forrásból származnak. Fontos, hogy a kontraproduktivitás kockázata miatt programunkkal nem a szerhasználattal kapcsolatos ismeretek terjesztésére, vagy a szerhasználat hatásainak, veszélyeinek bemutatására törekszünk, hanem inkább a fiatalok meglévő ismereteinek korrigálását, a tévhitek eloszlatását tartjuk fontosnak.


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 10

Óra hossza: 60 perc

Időintervallum: 10 hét

Hány alkalom: 10

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Szociális készségek fejlesztése interaktív kiscsoportos formában. A folyamat során fókuszba kerül az értékfeltárás, az asszertív- és erőszakmentes kommunikáció, konfliktuskezelés, és a problémamegoldó készség fejlesztése.

Az elérésére fordított óraszám: 7

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 7

Hány fős csoportban: 10

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 7 hét

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív beszélgetés, előadás.

Az elérésére fordított óraszám: 3

Óra hossza: 60 perc

Hány alkalom: 3

Hány fős csoportban: 10

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 3 hét


6. A programban résztvevő személyek

Pszichológus

Főállásban: 1

Szociális munkás

Főállásban: 8