1. Szervezeti illetve projekt jellemzők
1.1 Szervezet neve
ÁGOTA Alapítvány (Állami Gondoskodásban Élő és Veszélyeztetett Fiatalok Támogatásáért Alapítvány)
1.2 Szervezet elérhetősége
Vezető: Mitykó András
Cím: 6723 Szeged, Csongor tér 8.
Telefon: 36-30-959-1130; 36-30-557-4508
Weboldal: www.agotaalapitvany.hu
1.3. A programok, szolgáltatás neve
KÁSZPEM pedagogikoterápiás csoportok állami gondoskodásban élő gyermekek számára.
1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja
2009
1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége
1.5.1. Programvezető neve: Szili-Balog Mária
1.5.2. Telefon: 36-30-557-4508
1.5.3. E-mail: balog.maria521@gmail.com
2. Tevékenység
A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása
Az ÁGOTA tábor 10 napja alatt alcsoportonként (ahol a munkatársak is csoporttagok), képzett terapeutikus trénerek vezetésével, a KÁSZPEM rendszere és módszere alapján klienscsoportos foglalkozások is zajlanak. A megérkezés napján történő alcsoportszintű ismerkedés már ez alapján történik. A családjukból kiemelt gyermekek pszichés sajátosságaira épülő, indirekt metodikát alkalmazó, a gyermekek életkori sajátosságait is figyelembe vevő pedagogikoterápiás szemléletű csoportfoglalkozások szakmailag alaposan, a tábor és a csoport valóságát középpontba helyezve kerülnek megtervezésre és megvalósításra, az alábbi támpillérek, témák mentén: - bizalom, bizalomkép, önbizalom, - interperszonális kapcsolatok erősítése, - traumák, nehéz életesemények feloldása, - normák, értékpreferenciák megerősítése, érték- interiorizáció, - kiszolgáltatottság érzésének kezelése, - önrendelkezés fejlesztése, - jövőkép és teljesítményhez való viszony optimalizálása. A foglalkozásokat minden alkalommal megelőzi egy témafelvezetés, ami egyfajta ráhangolás és ráhangolódás az adott támpillérre, arra a sajátos létállapotra, amivel a családjukbók kiemelt, traumatizált gyermekek küzdenek, és amelyeket a klienscsoportokban játékos gyakorlatok, érzésmegosztások formájában a tréner (terapeuta) vezetésével feldolgoznak. A bizalom témakörében középpontba kerül a bízni tudás és a bizalom elfogadásának kérdése, saját élményen keresztül megélhetik, mit is jelent számukra a bizalom, és hogy mi szükséges számukra ahhoz, hogy képesek legyenek megélni azt. Ennek segítségével fejlődik önbizalmuk, önértékelésük is. A traumatizáltság és kiszolgáltatottság érzését minden családjából kiemelt, elszakított, bántalmazott, veszélyezetetett gyermek átéli. Ennek feloldása megelőzheti azt a „tanult tehetetlenség” érzésének kialakulását és személyiségbe épülését, amely egy olyan létállapotot eredményez, hogy a gyermek – később felnőttként - úgy érzi, nincs hatással sorsának alakulására, helyette és mögötte döntenek életéről, így apatikussá válik, és akár önsorsrontó viselkedést is mutathat. A tematikus klienscsoportban megélheti azt, hogy tehet és képes tenni Önmagáért, kompetenciaérzése ezáltal növekszik. Az önrendelkezés fejlesztése során olyan konfliktuskezelési és megküzdési módokat tapasztalhat meg és sajátíthat el, melyek sikeressé, hatékonnyá tehetik mind a szűkebb, mind a tágabb környezetbe, közösségbe, társadalomba való beilleszkedését. A saját élményeken keresztül a szocializációs deficitek korrigálása és a szociális készségek optimalizálása is megvalósulhat. A gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek teljesítményhez való viszonya és jövőképe is a legtöbb esetben sérül, gyakran inadekvát. Nincsenek tisztában saját képességeikkel, nem mérik fel megfelelően lehetőségeiket, nem használják ki azokat, így jellemzően alá- vagy éppen- túlbecsülik saját magukat. Az ÁGOTA tábor utolsó napjait – megélve a korábbi csoportfoglalkozások, illetve az élménypedagógiai és gyógyítást célzó programokat – ennek megfelelően, jövőre orientáló, mentális és pszichés „útravalót” nyújtó klienscsoportos foglalkozással zárjuk.
D.3. Célpopuláció
D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot
D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 évesek.
D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Országos.
D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?
D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk
D.3.4. Hány főt értek el
D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 300
D.3.4.2. Hány főt ér el egy átlagos évben? 375
D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?
Semmilyen formában nem jelenünk meg az iskolákban
D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne
D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)
Nincs.
D.4. Célok
D.4.1. Végső cél
Programunk során sikerült a ránk bízott gyermekek és fiatalok traumáinak oldását megvalósítani. Programrendszerünk segítségével támogatni tudtuk életállapotbéli sajátosságaikból adódó gyógyulásukat, valamint sikerült hatékonyan előre mozdítani sikeres társadalmi integrációjukat és realizált jövőképük kialakítását. Egészséges személyiségfejlődésük alakulásához hozzátartozik a megfelelő mentális kondíció is. A tábor ideje alatt arra koncentráltunk, hogy az állami gondoskodásban élő gyermekeknél és fiataloknál megjelenő speciális nehézségeket orvosoljuk. Javítottuk konfliktuskezelési technikáikat, igyekeztünk gyarapítani megküzdési stratégiáik tárházát, fejleszteni problémamegoldási képességüket. Emellett minden gyereknél igyekeztünk egyénileg odafigyelni arra, hogy megtaláljuk azt az önkifejezési, önmegvalósítási formát, melyben - a másik életterét és jogait természetesen tiszteletben tartva - kiteljesedhetett, ezáltal megerősítve önbizalmát és önbecsülését. Fontos eleme volt programunknak a személyiségfejlesztés mellett az egyén önértékelésének, kommunikációjának, interperszonális kapcsolatkezelésének javítása is.
D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások
D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások
D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok
P.D.4.
P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei
Össz. óraszám:
P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek
6. A programban résztvevő személyek
Nem pszichiáter orvos
Önkéntesként: 10
Pszichológus
Önkéntesként: 5
Szociális munkás
Önkéntesként: 10
Mentálhigiénikus
Önkéntesként: 1
Pedagógus
Önkéntesként: 35