CSAT Projekt.


1. Szervezeti illetve projekt jellemzők

1.1 Szervezet neve

Drogprevenciós Munkacsoport

1.2 Szervezet elérhetősége

Vezető: dr. Szemelyácz János

Cím: 7623 Pécs, Szendrey J. u. 6.

Telefon: 06-72-315-083

Weboldal: www.drogprev.hu

1.3. A programok, szolgáltatás neve

CSAT Projekt.

1.4. A program, szolgáltatás indításának időpontja

2015

1.5. A program, szolgáltatás felelőse és elérhetősége

1.5.1. Programvezető neve: Máté Zsolt

1.5.2. Telefon: 36-72-315-083

1.5.3. E-mail: gergalmate@gmail.com


2. Tevékenység

A program, szolgáltatás keretében végzett tevékenység részletes leírása

CSAT-projekt az egészségesebb párkapcsolatokért: a Drogprevenciós Munkacsoport párkapcsolati erőszak elleni fellépés körébe tartozó prevenciós programja. A program elsődleges célja: Az egészséges, nem bántalmazó párkapcsolat iránti elköteleződés erősítése, a párkapcsolati erőszak prevenciója. A felelős párkapcsolat kialakításának, valamint a családi életben felmerülő konfliktusok megoldási képességeinek fejlesztése. A program fontos célkitűzése továbbá, hogy a serdülőknek praktikus, gyakorlati segítséget adjon szociális, illetve kommunikációs készségfejlesztés révén.


D.3. Célpopuláció

D.3.1. Program/szolgáltatás által elérni kívánt végső célcsoportot

D.3.1.1. Életkori jellemzők: 14-18 éves diákok.

D.3.1.2. Földrajzi jellemzők: Elsősorban Baranya megye.

D.3.2. Mely csoportokra irányul a program, szolgáltatás?

D.3.3. A célpopulációról rendelkezésre álló információk

D.3.4. Hány főt értek el

D.3.4.1. Ténylegesen hány főt ért el 2019-ben? 200

D.3.5. Hogyan, milyen módon lépnek kapcsolatba a célcsoporttal?

Csak és kizárólag az iskola intézményén keresztül

D.3.6. A program/szolgáltatás megvalósításának helyszíne

  • A programot végrehajtó szervezet által biztosított helyszín (pl. családsegítő szolgálat irodája, ellátóhely, sportklub stb.)

D.3.7. Van-e valamilyen közbenső (közvetítő) célcsoport, melyet felhasznál a végső célcsoport, illetve az abban megvalósítani kívánt célok eléréséhez? (pl. szülők, családgondozók, stb.)

Pedagógusképzés: 4 tanórás interaktív előadás a pedagógusoknak, 2-9 hónapon keresztül. Fő témák: 1. A párkapcsolati erőszak fogalma, előfordulása, hazai és nemzetközi statisztikai adatok, jogi szabályozások. 2. A párkapcsolati erőszak jelenség befolyásolásának módjai, a prevenció lehetőségei. 3.Szenvedélybetegség, függőség, ártalomcsökkentés, drogok fajtái és drogjog. 4. Kodependencia. Módszer: interaktív előadás.


D.4. Célok

D.4.1. Végső cél

A program általános célja a párkapcsolati erőszak prevenciója, az egészséges, egymás tiszteletén alapuló, erőszakot elutasító párkapcsolat iránti elköteleződés erősítése. A program a felelős párkapcsolat kialakításának, valamint a családi életben felmerülő konfliktusok megoldásának képességét fejleszti. A program fontos célkitűzése továbbá, hogy a serdülőknek praktikus, gyakorlati segítséget adjon szociális-, illetve kommunikációs készségfejlesztés révén. Közép- és hosszú távon célunk, hogy a program hozzájáruljon az alábbiakhoz is: • Párkapcsolati erőszak előfordulása csökkenjen. • A fiatalok körében az egészséges életmód, egymás tiszteletén alapuló, erőszakot elutasító párkapcsolat iránti elköteleződése növekedjen. • A fiatalok körében a különböző addiktológiai problémák, függőségek - különösen a kémiai szerfüggőség és a társfüggőség - előfordulása mérséklődjön.

D.4.1.1. A program, szolgáltatás során közvetlenül megcélzott magatartások

D.4.1.2. A program, szolgáltatás során közvetetten megcélzott magatartások

D.4.2. Specifikus (közbenső/rövidtávú) célok

Az első specifikus cél: A diákok hiteles információkon alapuló ismeretei bővüljenek a párkapcsolati erőszakról, és az egészséges, nem bántalmazó párkapcsolatokról.

Az első specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Számos magyarázó elmélet ismert a párkapcsolati erőszak kapcsán, mégis a legelfogadottabb szerint, az ún. multifaktoriális modell keretében érdemes vizsgálni az oki tényezők rendszerét, amelynek lényege, hogy egyidejűleg több tényező bonyolult egymásra hatása felelős az adott viselkedés kialakulásáért. Ranschburg szerint léteznek bizonyos kockázati és ellenállási faktorok, amelyek a családi erőszak komplex jelenségkörét befolyásolják. A kockázati tényezők közül legfontosabbak a létező szociokulturális hagyományok (kvázi a családon belüli bántalmazás, gyermekbántalmazás eltűrtsége), az alkohol- és drogfüggőség, továbbá az erőszak előfordulása valamelyik családtag korábbi családtagjának történetében. Ranschburg fontosnak tartja a társadalmi meghatározottságot is, noha – a feminista megközelítéstől eltérően – a társadalom patriarchális szemléletmódját kisebb jelentőségűnek tartja a párkapcsolati/családon belüli erőszak kialakulásában. A szociális tanulás az agresszív viselkedés kialakulásában meghatározó, a családban megjelenő erőszak pedig egyfajta ”tanulási terepe” a későbbi magatartásnak.

A második specifikus cél: A diákok erőszakmentes kommunikációval kapcsolatos, hiteles információkon alapuló ismeretei és készségei növekedjenek.

A második specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Nagyon kevés adat áll rendelkezésünkre arra vonatkozóan, hogy mely programok lehetnek hatásosak a párkapcsolati erőszak megelőzésére, mindazonáltal a szociális készségfejlesztést, a problémamegoldást, az erőszakmentes kommunikációt, konfliktuskezelést, érzelmi készségeket fejlesztő iskolai programok úgy tűnik, hogy képesek mérsékelni a későbbi párkapcsolati erőszakot. (WHO: Preventing intimate partner and sexual violence against woman, 2010. 36-43 o.) A WHO tanulmánya alapján a korai serdülőkorban végzett, iskolai színtéren megvalósított társas- és érzelmi készségfejlesztés, és a serdülőkorban, fiatal felnőtt korban végzett iskolai, többkomponensű, erőszakmegelőzési programok a hatékonyság vonatkozásában ígéretesek, de elegendő bizonyíték még nem áll rendelkezésre. Mindazonáltal ezen körbe tartozó programok aktuálisan a stratégiai rangsor magasabb pozíciójába tehetők, és nem bizonyítottan hatástalanok, vagy ártalmasak. (WHO: Preventing intimate partner and sexual violence against woman , 2010. 36-43 o.).

A harmadik specifikus cél: A diákok drog- és alkoholhasználattal, függőségekkel kapcsolatos, hiteles információkon alapuló ismeretei bővüljenek.

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó koncepció: Szakirodalmi adatok szerint a párkapcsolati erőszak vonatkozásában számos kockázati tényező ismert, amelyek közül a korábbi, családban előforduló erőszakot, az alkohol- és tiltott drogfüggőséget vagy káros mértékű használatot, valamint az erőszak elfogadottságát emeljük ki (Kuszing – Spronz – Wirth, 2012, 22-23 o. és WHO: Preventing intimate partner and sexual violence against woman ,2010, 21, 27 o. ). Ez egybevág a 2010-es Eurobarometer felméréssel, mely szerint a lehetséges okok közül a családon belüli erőszakkal összefüggésben az alkoholizmus a leggyakrabban említett a 27 EU tagállamban, a megkérdezettek 95%-a szerint. Ezt szorosan követi 92 %-os értékkel a drogfüggőség (dr. Péli- Toóth Viktória: Egy új divat, avagy komoly probléma-e a családon belüli erőszak? Forrás: Magyar Bírói Egyesület honlapja http://www.mabie.hu/node/2161, letöltés dátuma: 2014-07-29).


P.D.4.

P.D.4.3. A teljes program megvalósításának egyes paraméterei

Össz. óraszám: 6

Óra hossza: 45 perc

Időintervallum: 6 hét

Hány alkalom: 2

Hány személy tartja: 2

P.D.4.4. Az egyes specifikus célokhoz kapcsolódó módszerek és paraméterek

Az első specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív prevenciós játékok, ún. strukturált gyakorlatok, egyéb kreatív módszerek (filmrészletek, képek, montázsok) alkalmazása, órai megbeszélés, kiscsoportos megbeszélés, vita.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 6 hét

A második specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: A szociális készségfejlesztés modelljei közül az integratív modellel, illetve a direkt szociális készség tréning (DSST) és a szociális kognitív készség tréning (SCT) kombinatív megoldásával dolgozunk, interaktív prevenciós játékok, ún. strukturált gyakorlatok, egyéb kreatív módszerek (filmrészletek, képek, montázsok) alkalmazása, órai megbeszélés, kiscsoportos megbeszélés, vita során.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 6 hét

A harmadik specifikus célhoz kapcsolódó módszerek: Interaktív prevenciós játékok, ún. strukturált gyakorlatok, egyéb kreatív módszerek (filmrészletek, képek, montázsok) alkalmazása, órai megbeszélés, kiscsoportos megbeszélés, vita során.

Az elérésére fordított óraszám: 2

Óra hossza: 45 perc

Hány alkalom: 2

Hány fős csoportban: 12

Hány személy tartja: 2

Elérésének időintervalluma: 6 hét


6. A programban résztvevő személyek

Pszichiáter

Külsős munkatársként: 1

Pszichológus

Külsős munkatársként: 1

Szociális munkás

Külsős munkatársként: 3

Mentálhigiénikus

Külsős munkatársként: 1

Pedagógus

Külsős munkatársként: 1

Addiktológiai konzultáns

Külsős munkatársként: 1

szociológus

Külsős munkatársként: 1